Mida arvad teadus- ja arendustegevuse toetuse eraldamise ja tagasinõudmise plaanitavatest tingimustest?
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Plaanitavate muudatuste eesmärk on toetada teadus- ja arendusasutusi, ülikoole ja evalveeritud rakenduskõrgkoole teadus- ja arendustegevuse edendamisel ning avaliku hüve loomisel.
Keda mõjutab?
riigi ja avalik-õiguslikud teadus- ja arendusasutused
eraõiguslikud teadus- ja arendusasutused
ülikoolid
evalveeritud rakenduskõrgkoolid
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
Seoses teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seadus jõustumisega 1. oktoobril 2025, muutub senine haridus- ja teadusministri määrus „Teadus- ja arendusasutuste baasfinantseerimise määramise tingimused ja kord“ kehtetuks ning tegevustoetuse andmise tingimused kehtestatakse Vabariigi Valitsuse määrusega. Tegevustoetus asendab varem riigi poolt teadus- ja arendusasutustele teadus- ja arendustegevuse rahastamiseks antud baasfinantseerimist.
Tegevustoetuse andmise eesmärk on toetada toetuse sihtrühmaks olevaid teadus- ja arendusasutusi, ülikoole ja evalveeritud rakenduskõrgkoole teadus- ja arendustegevuse edendamisel ning avaliku hüve loomisel (eelnõu § 1).
Riigi- ja avalik-õigusliku, mittetulundusühingu ja sihtasutusena tegutsevale teadus- ja arendusasutusele, ülikoolile ning evalveeritud rakenduskõrgkoolile eraldatakse tegevustoetust haridus- ja teadusministeeriumi eelarvest. Äriühingutena tegutsevatele teadus- ja arendusasutustele eraldatakse tegevustoetust majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi eelarvest (eelnõu 2. ja 3. peatükk).
Asutuse teadus- ja arendustegevuse toetuse eelarve jaguneb 70% ulatuses baasrahastuseks ja 30% ulatuses tulemusrahastuseks (eelnõu § 2). Uute evalveeritud asutuste puhul, kes ei ole eelneval kolmel aastal saanud tegevustoetust (või üleminekuperioodil baasfinantseerimist), võtavad haridus- ja teadusministeerium ning majandus- ja kommunikatsiooniministeerium tegevustoetuse baasosa arvutamisel arvesse nende asutuste tulemusnäitajaid, võrdlevad neid varem toetust saanud asutuste tulemusnäitajatega ning kujundavad nende näitajate põhjal asutuse osakaal tegevustoetuse baasosast.
Eelnõuga nähakse ette äriühinguna tegutsevatele eraõiguslikule teadus- ja arendusasutusele tegevustoetuse tulemusosa määramise tingimused.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi eelarvest eraldatava tegevustoetuse tulemusosa mahust 35% eraldatakse proportsionaalselt äriühinguna tegutsevatele eraõiguslikele teadus- ja arendusasutustele nende osalusel valminud avalikult kättesaadavate teadustöö tulemustega järgmiselt:
1) teadusartikkel, mis on kajastatud Web of Science andmebaasides Science Citation Index Expanded, Social Sciences Citation Index, Arts & Humanities Citation Index, Emerging Sources Citation Index ja/või andmebaasis Scopus,välja arvatud kogumikud, koefitsiendiga 2;
2) registreeritud patenditaotlus koefitsiendiga 1 ning kaitstud patent koefitsiendiga 2 (eelnõu § 7).Tegevustoetuse tulemusosa mahust 35% eraldatakse äriühingust asutusele proportsionaalselt kaitstud doktori- ja magistritööde arvuga järgmiselt:
1) kaitstud doktoritööde arv, juhul kui doktoritöö juhendaja või kaasjuhendaja töötab äriühinguna tegutsevas teadus- ja arendusasutuses ning doktorant on töötanud vastavas äriühingus mitte vähem kui poole doktoriõpingute nominaalajast vähemalt 0,5 koormusega ning tema töö on seotud doktoritöö valdkonnaga, koefitsiendiga 4;
2) kaitstud magistritööde arv, mille juhendaja töötab äriühinguna tegutsevas teadus- ja arendusasutuses ning magistritöö teema on seotud äriühingu tegevusalaga, koefitsiendiga 1 (eelnõu § 8).Tegevustoetuse tulemusosa mahust 30% eraldatakse proportsionaalselt äriühingust asutusele teadus- ja arendustegevuse projektide mahule, mis on kaasatud riigieelarve välistest vahenditest alus- ja rakendusuuringute või eksperimentaalarenduse läbiviimiseks (eelnõu § 9).
Plaanitava määruse kohaselt peab äriühingust asutus esitama tegevustoetuse mahu määramise alusandmed majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile hiljemalt tegevustoetuse jaotuse kinnitamisele eelneva aasta 1. oktoobriks või võtab ministeerium või tema poolt volitatud isik andmed 1. oktoobri seisuga Eesti Teadusinfosüsteemist (eelnõu § 10).
Valeandmete esitamise korral on ministeeriumil õigus jätta vastavad andmed toetuse mahu määramisel arvestamata. Kui valeandmete esitamine ilmneb peale toetuse määramist, on vastavalt valdkonnale, kas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumil või haridus- ja teadusministeeriumil, õigus vähendada järgmisel aastal tegevustoetuse mahtu valeandmete alusel määratud toetuse ulatuses (eelnõu § 10).
Plaanitavate muudatuste kohaselt tegevustoetuse jaotuse asutustele kinnitab kas teadus- ja arendustegevuse valdkonna eest vastutav haridus- ja teadusminister või innovatsiooni valdkonna eest vastutav majandus- ja tööstusminister käskkirjaga, mis avaldatakse 10 päeva jooksul käskkirja andmisest (eelnõu § 11).
Määruse kohaselt peab teadus- ja arendusasutus aruande vastavale ministeeriumile esitama hiljemalt toetuse eraldamisele järgneva aasta 31. jaanuariks (eelnõu § 12). Aruandes peab teadus- ja arendusasutus esitamavähemalt järgmised andmed:
aruandeaastal tegevustoetuse vahenditest tehtud peamised tegevused, sealhulgas elluviidud ning kaasfinantseeritud teadus- ja arendusprojektid;
olulisemad teadus- ja arendustegevuse tulemused;
teave soetatud või ajakohastatud teadustaristu ning muude avaliku hüve pakkumiseks vajalike tegevuste kohta.
Juhul, kui asutus ei esita aruannet tähtajaks, on teadus- ja arendustegevuse valdkonna eest vastutav haridus- ja teadusministril või innovatsiooni valdkonna eest vastutav majandus- ja tööstusministril õigus jätta asutusele järgneval tegevustoetuse määramise aastal tegevustoetus eraldamata (eelnõu § 12).
Plaanitava määruse kohaselt on tegevustoetuse kasutamise tulemusel valminud publikatsioonid avalikult kättesaadavad, kui õigusaktidest ei tulene sellele piiranguid või õigust jätta tulemused avaldamata (eelnõu § 13).
Määruse kohaselt on haridus- ja teaduministeeriumil või majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumil õigus teha otsus tegevustoetuse osalise või täieliku tagasinõudmise kohta, kui (eelnõu § 14):
asutus on saanud toetust teadlikult esitatud valeandmete alusel;
asutus on kasutanud toetust majandustegevuseks;
esitatud aruannetest nähtub, et asutus ei ole kasutanud toetust sihipäraselt teadus- ja arendustegevuse eesmärkide täitmiseks ning avaliku hüve loomiseks.
Millal jõustuvad muudatused?
Määrus jõustub 1. oktoobril 2025.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest tingimustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 22. juuliks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille edastan haridus- ja teadusministeeriumile.