Mida arvad ministeeriumi ideest anda omavalitsustele õigus küsida ettevõtetelt kolme uut tasu?
Mis on eesmärk?
Plaanitavate muudatuste eesmärk on anda ettevõtetele õigusselgus ja ettenähtavus, tagada ettevõtete võrdne kohtlemine ja suurendada läbipaistvust. Lisaks on eesmärk anda kohalikele kogukondadele kindlustunne nende vajadustega arvestamisel.
Keda mõjutab?
- äri-, tootmis- ja elamukinnisvara arendajaid
- päikeseenergiast elektrienergiat tootvaid ettevõtteid
Millised on olulisemad plaanitavad muudatused?
1) Sotsiaalse taristu arendustasu (väljatöötamiskavatsuse lk 2-8)
- Regionaal- ja põllumajandusministeerium on käinud välja idee anda seadusega omavalitsustele õigus kehtestada sotsiaalse taristu arendustasu.
- Tegemist oleks ühekordse tasuga, mida maksaksid elamukinnisvara arendajad elamuühiku kohta.
- Sotsiaalse taristu all mõeldakse lasteaeda, kooli, spordihoonet, raamatukogu või mõnda muud sotsiaalset funktsiooni kandvat avaliku kasutusotstarbega ehitist, mis toetab inimeste heaolu ja kogukonna toimimist.
- Omavalitsustel oleks õigus, mitte kohustus kehtestada sotsiaalse taristu arendustasu.
- Kui omavalitsus otsustab tasu kehtestada, siis tuleks omavalitsusel volikogu määrusega panna paika sotsiaalse taristu arendustasu täpsemad tingimused. Näiteks tuleks kehtestada tasu rakendamise eesmärk, vajadusel määrata asustusüksused, millises omavalitsuse piirkonnas tasu kehtiks (nt tasu ei pea kehtima ühtlaselt kogu omavalitsuse territooriumil, vaid ainult kiiresti arenevates elamupiirkondades) ning kui suurest arendatavast elamuühikute arvust alates tasu rakendatakse (nt üksiku eramu ehitamisel ei pea tasu rakendama).
- Sotsiaalse taristu arendustasu aitab omavalitsustel täita mahukate planeeringutega kaasnevaid avalikke ülesandeid, näiteks ehitada lasteaeda või kooli.
- Täna on peamiselt Tallinna ja Tartu linnas ning nende lähiümbruses olevates omavalitsustes levinud praktika, kus omavalitsuste ja arendajate vahel lepitakse halduslepinguga või võlaõigusliku lepinguga kokku, et detailplaneeringu algatamise või kehtestamise tingimusena panustab elamukinnisvara arendaja rahaliselt sotsiaalse taristu arendamisse. Kokkuleppe kohaselt maksab arendaja üldjuhul omavalitsusele tasu iga arendatud elamuühiku kohta 4000 kuni 10 000 eurot, mis katab osaliselt kooli- või lasteaiakoha ehitamise maksumuse. Samas on omavalitsused sõlminud selliseid kokkuleppeid erineval viisil. Seetõttu varieerub kokkulepete sisu ning tagatud ei ole olla arendajate võrdne kohtlemine.
2) Planeeringualast väljaspool avalikus kasutuses taristu arendustasu (väljatöötamiskavatsuse lk 8-11)
- Ministeerium on teinud ettepaneku anda seadusega omavalitsustele õigus kehtestada väljaspoole planeeringuala planeeringulahenduse elluviimiseks vajalike avalike rajatiste arendustasu.
- Sellist arendustasu saaksid omavalitsused küsida, kui taristuobjekt (näiteks kool, tee) on vaja rajada planeeringualast väljaspoole, millest hakkab kasu saama laiem piirkond või tulevikus mõni uusarendus.
- Kui rajatisest saab kasu laiem piirkond kui üks arendus, siis kavandatava muudatuse järgselt ei kanna avalikult kasutatava rajatise kogu väljaehitamise kulu n-ö esimene arendaja, kes piirkonda tuleb, vaid väljaehitamise kulud kannavad ka uued arendajad.
- Arendustasu oleks ühekordne tasu, mida tasuksid äri-, tootmis- ja elamukinnisvara arendajad teatud protsendina projektimaksumusest või hoone ruutmeetri alusel.
- Sellise mudeli puhul ehitab omavalitsus eeldatavasti ise rajatise ning arendajate käest võetud tasuga saab selle rajamise kulud osadena katta.
- Omavalitsus peaks määrusega kehtestama tasu määramise ja maksmise tingimused. Näiteks tuleks määrusega kehtestada alates mitmest elamu-, äri- ja tootmismaa ruutmeetrist tasu kehtiks.
- Tasu kehtestamisel tuleb silmas pidada, et kui nn esimene arendaja ehitab planeerimisseaduse alusel oma rahaga tema planeeringuala proportsiooniga vastavuses väljaspoole planeeringuala avaliku rajatise, ei rakendu talle samal ajal tasu maksmise kohustus.
- Ministeerium kaalub arendajate huvide kaitsmiseks kehtestada seadusega arendustasu ülemmäär.
- Eelpool kirjeldatud tasumudeli keerukus on, kuidas etteulatuvalt määratleda rajatisest kasusaavate arenduste arv õiglase kaasrahastuse proportsiooni väljaselgitamiseks, potentsiaalselt kasu saava piirkonna ulatus ning ajaperiood, mille jooksul selline kaasrahastuse kohustus kehtib.
- Praegu puudub omavalitsustel mehhanism, et tagada arendajate võrdset kohtlemist ja proportsionaalset kaasrahastust taristu väljaehitamisel, kui taristu asub väljaspool planeeringuala, millest kasu saab laiem piirkond või tulevased arendused.
3) Päikeseparkide rajamise tasu (väljatöötamiskavatsuse lk 11-14)
- Regionaal- ja põllumajandusministeerium on pakkunud välja idee anda seadusega omavalitsustele õigus küsida päikeseparkide rajamisest ettevõtjatelt rahalist tasu piirkonna arendamiseks.
- Tasu rakenduks teatud suurusega eraldiseisva päikesepargi rajatisele. Tasu arvutamise aluseks võiks olla nt 0,6% müügitulust või nt 5% maamaksustamise hinnast. Omavalitsus võiks saada tasu diferentseerida, määrates nt tasu kohustuse või suurendatud määras tasu väärtuslikele põllumaadele või elamupiirkondade lähedale rajatud päikeseparkidele.
- Omavalitsustel oleks õigus, mitte kohustus kehtestada tasu.
- Kui omavalitsus otsustab tasu kehtestada, tuleb volikogu määrusega kehtestada tasu suuruse ja maksmise tingimused. Näiteks tuleks määrusega kehtestada, millises omavalitsuse piirkonnas tasu kehtiks ning kui suurest päikesepargist alates tasu rakenduks. Lisaks tuleks korras kehtestada, kuidas laekunud päikesepargi tasust teenivad tulu päikesepargi läheduses elavad inimesed. Omavalitsus peab ette nägema, kas teatud osa tasust kannab päikesepargi lähedal olevatele eluruumide omanikele või suunab kogukonna projektidesse, nt läbi kaasava eelarve.
Millal jõustuvad plaanitavad muudatused?
Seaduseelnõu valmib selle aasta septembris ning muudatuste jõustumine on planeeritud 2026. aasta esimeses pooles.
Anna teada, mida arvad ideest anda omavalitsustele õigus küsida ettevõtetelt kolme uut tasu. Eelkõige ootan vastust järgmistele küsimustele:
- Kas toetad tasude kehtestamise võimaldamist omavalitsusele?
- Kas tasud aitavad suurendada läbipaistvust ja ettenähtavaust?
Vastust ootan hiljemalt 1. augustiks e-posti aadressile marko@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan regionaal- ja põllumajandusministeeriumile.