Jaga oma mõtteid ekspordistrateegia eelnõu kohta
Keda mõjutab?
Ekspordistrateegia mõjutab eelkõige eksportivaid ettevõtteid ja ettevõtteid, kes plaanivad edaspidi eksportida.
Mis on ekspordistrateegia visioon?
Eesti ekspordib usaldust, kvaliteeti ja innovatsiooni. Eesti ettevõtjad on maailmas nähtavad ja mõjukad riigi sihitud teenuste, nutika mainekujunduse ja tugevate partnerlussuhete arendamise mõjul (vt ekspordistrateegia eelnõu lk 2).
Mis on ekspordistrateegia eesmärk?
Ekspordistrateegia eesmärk on aidata eksportivatel ettevõtetel kasvatada konkurentsivõimet ja lisandväärtust, et tõsta Eesti majanduse jõukust ja tagada kestlik tulevik (vt ekspordistrateegia eelnõu lk 2-3).
Millised on ekspordistrateegia tegevussuunad?
1) Kasvatada tuleb ettevõtete ekspordivõimekust sihitud toetusmeetmete ja -teenuste tervikliku ökosüsteemi kaudu (vt ekspordistrateegia eelnõu lk 5). Selleks sisaldab strateegia mitmeid uusi tegevusi:
- Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium plaanib suurendada ekspordilaenu mahtu ja muuta tingimused paindlikumaks.
- Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus (EIS) plaanib muuta ettevõtete ekspordinõustamise personaalsemaks ja terviklikumaks, n-ö ühe ukse põhimõttest lähtuvaks.
- Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium loob erialaliitudele rahvusvahelistumise edendamise toetuse.
- Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium plaanib toetada uute toodete sertifitseerimist eksportturgude nõuete ja ootustega vastavuse tagamiseks.
2) Toetada tuleb eksporditurgude valiku mitmekesistamist (vt ekspordistrateegia eelnõu lk 5-6). Selleks sisaldab strateegia mitmeid uusi tegevusi:
- Välisministeerium avab neli ettevõtluskeskust (Riia, London, Pariis, Berliin) ja koostab kaheksa riigi-/piirkonnastrateegiat (Singapur, Kagu-Aasia, Aafrika, Prantsusmaa, Saksamaa, Poola, Iisrael, India).
- Välisministeerium soovib suurendada ettevõtjate turuteadlikkust ekspordivõimalustest Ukrainas.
- Välisministeerium ja EIS plaanivad tagada strateegilise vaate ja teenuste toe Saksamaa turul ulatusliku investeerimiskava raames ärivõimaluste kasutamiseks.
- Team Estonia sõlmib valdkondlikke koostöölepinguid riikides, kus on uste avamiseks vaja valitsuse tuge.
- Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium plaanib soodustada Eesti ettevõtete laienemist ja uutele turgudele sisenemist ühinemiste ja omandamiste abil.
3) Tegeleda tuleb Eesti maine strateegilise kujundamisega (vt ekspordistrateegia eelnõu lk 6-7). Selleks sisaldab strateegia mitmeid uusi tegevusi:
- Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ja EIS loovad ja teevad kättesaadavaks Eesti kui targa tööstusriigi ning fookussektorite sõnumid ja turundusmaterjalid bränd Estonia tööriistakastis.
- EIS plaanib laiendada e-esitluskeskuse tegevuste ja teenuste valikut, et suurendada Eesti kui tööstusriigi nähtavust ärivisiitide ja pressireiside vastuvõtmise toel.
- EIS soovib tagada äridiplomaatia hea tava laialdasema rakendamise.
- EIS kavandab suurendada Eesti ekspordi edulugude kajastamist rahvusvahelistes meediaväljaannetes ja sotsiaalmeediakanalites.
4) Tugevdada tuleb riigi ja ettevõtete strateegilist koostööd (vt ekspordistrateegia eelnõu lk 7). Selleks sisaldab strateegia mitmeid uusi tegevusi:
- Välisministeerium tahab käivitada ekspordiportaali, sh rahvusvaheliste ärivõimaluste ettevõteteni toomiseks.
- Välisministeerium ja EIS plaanivad edastada ettevõtjatele teavet sihtriikide riigihangetes osalemise võimaluste kohta.
- EIS soovib suurendada enda käsutuses olevat tööriistakasti tegevuste, turgude ja klientide andmepõhiseks juhtimiseks.
- EIS tagab süsteemse toe pärast sihtturul läbiviidud tegevusi, hinnates saavutatud tulemusi, planeerides edasisi samme ja pakkudes lisatuge uute võimaluste avastamiseks ja kontaktide arendamiseks.
Milliste sektorite ettevõtetele soovitakse strateegiaga rohkem ressurssi anda?
- puidutööstus
- merendussektor
- toidu- ja joogitööstus
- masina- ja metallitööstus
- kaitsetööstus
- info- ja kommunikatsioonitehnoloogiad
- rohetehnoloogiad
- tervisetehnoloogiad
Anna teada, mida arvad ekspordistrateegia eelnõust. Vastust ootan hiljemalt 26. mai õhtuks e-posti aadressile marko@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.