Tähelepanu – võeti vastu uus ELi tolliseadustik
Meie uudisedUus Euroopa Liidu (EL) tolliseadustik on vastu võetud. Viimase ELi institutsioonina andis sellele 16. septembril heakskiidu Euroopa Parlament. Ühtlasi tähendas uue tolliseadustiku vastuvõtmine heakskiitu ELi tollireformile. Uus tolliseadustik avaldati 19. septembril Euroopa Liidu Teatajas. Selle ettepanekuga oli Euroopa Komisjon välja tulnud küll juba 2023. aastal.
Uue tolliseadustikuga ajakohastatakse ELi tollisüsteemi ja tolliprotseduure, ühtlustatakse protsesse, vähendatakse halduskoormust ja tugevdatakse riskijuhtimist. Luuakse ka ELi Tolliamet. See tähendab, et lõppkokkuvõttes luuakse kõigi tollitoimingute jaoks kogu ELis mitme riikliku süsteemi asemel üks ühtne süsteem. Tollireformiga kehtestatakse ka uued e-kaubanduse eeskirjad ja suurendatakse platvormide vastutust.
Uued e-kaubanduse eeskirjad
E-kaubanduse reguleerimine on ajendatud eelkõige ELi-välisest väikese väärtusega impordi sissevoolust. Juba varasemalt (2025. aasta detsembris) otsustas EL kaotada väikese väärtusega saadetiste puhul aegunud 150 euro suuruse tollimaksuvabastuse künnise ja kohaldada selle asemel 1. juulist 2026 kuni 2028. aasta juulini ajutist 3 euro suurust tollimaksu iga saadetises oleva kaubagrupi kohta. Nüüd kehtestati uue tolliseadustikuga ka kogu ELi hõlmav väikeste pakkide käitlustasu. Käitlustasu suuruseks on 2 eurot (per item), mille kehtestas EK 21. septembril oma delegeeritud õigusaktiga. Käitlustasu hakatakse kohaldama alates 2026. aasta 1. novembrist. Käitlustasu tuleb maksta iga ELi siseneva saadetise eest. Kogutav maks aitab katta üha kasvavaid kulusid, mida üksiktellimuste kontrollimine ja pakilaviini ohjamine tolliasutustele põhjustab. Käitlustasu maksab sama isik, kes tasub sama paki eest muudki tollimaksud. Kuna tolliasutustel on hõlpsam kontrollida suuri samaliigilisi saadetisi, peaksid uued reeglid eelduslikult ärgitama kolmandate riikide müüjaid ja platvorme looma ELi vaheladusid. Ladudest edasi kulgeksid saadetised juba ELi-siseste saadetistena. Kulude ülekandmist tarbijatele soovitakse vältida.
Platvormide suurem vastutus
Müüjaid ja platvorme, mis vahendavad kaupade müüki kolmandatest riikidest otse ELi klientidele, käsitatakse nüüdsest vastutavate importijatena. See tähendab, et nad on kohustatud esitama tolliasutustele kõik vajalikud andmed, maksma või garanteerima kõik kohustuslikud maksud ning tagama, et Euroopasse veetavad kaubad vastavad ELi normidele. Selleks et ettevõtted ei saaks vastutusest kõrvale hiilida, peavad nad olema asutatud ELis või neid peab esindama ELis asuv üksus, millel on kas volitatud ettevõtja (AEO) või usaldus- ja kontrollipõhimõttel tegutseva kaupleja (Trust & Check) staatus.
Sanktsioonid
ELi eeskirjade korduvaid eirajaid saab edaspidi karistada trahviga, mis moodustab vähemalt 1% (ja võib olla kuni 6%) ettevõtte viimase 12 kuu jooksul ELi imporditud kaupade koguväärtusest. Lisaks võidakse sellise ettevõtte usaldus- ja kontrollipõhimõttel tegutseva kaupleja (Trust & Check) või volitatud ettevõtja (AEO) staatus peatada, tühistada või kehtetuks tunnistada ning kategoriseerida firma suure riskiga ettevõtjana.
Seaduskuulekad ettevõtjad
Seaduskuulekad ettevõtjad, kes nõustuvad tegema tolliasutustega läbipaistvat koostööd, saavad edaspidi usaldus- ja kontrollipõhimõttel tegutseva kaupleja staatuse (Trust & Check) ning senisest suurema tegevusvabaduse. Selleks peab ettevõte kõigepealt läbima põhjaliku kontrolli ja andma tolliasutustele juurdepääsu oma elektroonilistele süsteemidele. Senine volitatud ettevõtja staatus jääb kehtima.
Reform loob uue üleeuroopalise tollivaldkonna IT-süsteemi nimega Euroopa Liidu tolliandmekeskus (EU Data Hub), mida hakkab haldama uus ELi Tolliamet (EUCA).
Rakendamine
Kõige esmalt rakendatakse käitlustasu – juba alates 1. novembrist 2026.
ELi Tolliamet peaks alustama tegevust 2027. aastal. Tolliameti peamine ülesanne on töötada välja ELi tolliandmekeskus, mis muudab praegu killustatud tolli IT-süsteeme ning loob ühtse ELi kaubandusliidese ELi importimiseks ja EList eksportimiseks ning kogu teabe ja formaalsuste vahetamiseks tolliasutustega. Andmekeskus asendab järk-järgult olemasolevad riiklikud tolli IT-süsteemid. ELi tolliandmekeskus muutub e-kaubanduse saadetiste puhul kohustuslikuks alates 1. juulist 2028. Muu kaubanduse osas hakkab andmekeskus toimima hiljemalt 2031. aastal ja selle kasutamine muutub kohustuslikuks aastast 2034.
Euroopa Komisjoni, Parlamendi ja ELi Teataja materjalide põhjal
Reet Teder
