
Keskkonnaväidetele plaanitavad nõuded ei ole piisavalt selged
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium on koostanud eelnõu, mis täpsustab ebaausaid kauplemisvõtteid ja lisab reeglid keskkonnaväidete esitamisele. Kuigi koda toetab eesmärki piirata eksitavaid roheväiteid ja -märgiseid, leiame, võib eelnõu põhjustada ettevõtjatele liigset halduskoormust ja ebakindlust.
Uus eelnõu toob ettevõtjatele kaasa mitmeid olulisi nõudeid. Näiteks plaanitakse keelata üldised ja põhjendamata keskkonnaväited, nagu "ökosõbralik" või "loodussõbralik", kui nende paikapidavust pole tõendatud. Samuti reguleeritakse toodete vastupidavusega seotud väiteid ja piiratakse sertifitseerimata märgiste kasutamist.
Ettevõtete enda loodud märgiste kasutus ei tohi olla põhjendamatult keelatud
Eelnõu kohaselt keelatakse sertifitseerimata kestlikkusmärgiste kasutamine. See tähendab, et ettevõtte enda loodud märgis on reeglina keelatud, kui selle taga ei ole ametlikku ja sõltumatut sertifitseerimisprotsessi. Lubatud on aga näiteks juba olemasolevad ja tunnustatud märgised, nagu EU Ecolabel.
Kaubanduskoda peab oluliseks, et sellised sätted ei karistaks neid ettevõtjaid, kes on juba teinud suuri investeeringuid läbipaistvatesse ja teaduspõhistesse keskkonnalahendustesse, mida ametlikud standardid veel ei hõlma. Koda soovitab täpsustada eelnõu, et rahvusvaheliselt tunnustatud metoodikatele tuginevate ettevõtjate omamärgiste kasutamine oleks lubatud.
Jõustumiskuupäev ei tohi olla kiirem kui direktiivis ette nähtud
Eelnõuga võetakse tarbijate võimestamise direktiiv Eesti õigusesse üle. Direktiivi kohaselt tuleb muudatusi Eestis rakendada alates 27. septembrist 2026, kuid eelnõu kohaselt võib seadus jõustuda juba kümme päeva pärast avaldamist, mis ei võimaldaks ettevõtjatele piisavat ettevalmistusaega muudatustega kohanemiseks. Koda tõi ministeeriumile saadetud arvamuses välja, et eelnõu jõustumine peab toimuma kooskõlas EL direktiivis sätestatud tähtaegadega, sest see tagab ettevõtjatele piisava ja proportsionaalse üleminekuperioodi, et teha vajalikud ettevalmistused ja viia oma tegevus kooskõlla uute nõuetega.
Roheväidete metoodika ja järelevalve vajavad ühtlustamist
Kaubanduskoda juhtis tähelepanu asjaolule, et Eestis puudub hetkel selge ja ühtne metoodika roheväidete hindamiseks. Samuti on Euroopa tasandil vastav direktiiv veel välja töötamisel ning seetõttu on oluline koostada selged rakendusjuhised enne seaduse jõustumist, et vältida ebakindlust ning tagada ühtne järelevalve. Lisaks tõime välja, et enne seaduse jõustumist ja ka pärast seda peab pakkuma ettevõtjatele suuniseid, selgitavaid materjale ja koolitusi, et uute nõuete mõistmine ja rakendamine oleks võimalikult sujuv. Selline toetav lähenemine on oluline, et tagada regulatsiooni eesmärkide saavutamine ning vältida ebaõiglast halduskoormust ja karistusi, mis võivad tuleneda ebakindlusest või teadmatuse puudumisest.
Mõjuanalüüs vajab täpsustamist ja konkreetseid kuluhinnanguid
Koda leiab, et eelnõu seletuskirjas esitatud mõjuanalüüs on liiga üldine. Seletuskiri ei vastanud ka täielikult hea õigusloome tava nõuetele, kuna puudusid konkreetsed kuluarvestused ja ülevaade, kuidas halduskoormuse kasvu kompenseeritakse. Seejuures palus koda täiendavalt hinnata uute kohustuste tegelikku mõju ettevõtjatele. Arvestades, et mitmete uute nõuete täitmine võib eeldada andmete kogumist, väidete tõendamist ja sertifitseerimist, milleks puuduvad hetkel Eestis nii metoodikad kui ka infrastruktuur, võib ettevõtjate jaoks kaasnev koormus olla märkimisväärne.
Täpsemalt saab plaanitavate muudatustega tutvuda SIIN.