Euroopa eelistamise põhimõtet tuleb toetada, kuid rakendada läbimõeldult
Koda toetab Euroopa Liidu tasandil arutelus olevat Euroopa eelistamise ehk Buy European põhimõtet, mille eesmärk on tugevdada Euroopa ettevõtete konkurentsivõimet nii Euroopa turul kui ka väljaspool seda. Euroopa eelistamine julgustab eelistama Euroopa päritolu tooteid, teenuseid või ettevõtteid, kas avalikes hangetes, tarbijate valikutes või ettevõtete tarneahelates. Koda leiab, et kuigi vabakaubandus on jätkuvalt oluline, on praeguses julgeolekuolukorras põhjendatud rakendada Euroopa eelistamise meetmeid vähemalt teatud valdkondades.
Euroopa eelistamine tugevdaks strateegilist iseseisvust
Euroopa eelistamisel on pakutud välja kolm võimalikku lähenemist Euroopa eelistamisele: kitsas (julgeolekuvaldkond), vahepealne (majandusjulgeolek) ja lai (Euroopa majanduse üldine tugevdamine). Kaubanduskoda toetab vähemalt kitsast lähenemist, mille eesmärk on vähendada Euroopa sõltuvust kolmandatest riikidest ja tagada kriitilise taristu toimimine.
Riigihanked võiksid olla üks peamine rakendusvahend
Ettevõtjate hinnangul tuleks Euroopa eelistamist ellu viia eelkõige riigihangete kaudu, andes Euroopa ettevõtetele või toodetele eelisõiguse. Samuti võiks Euroopa eelistamist rakendada tootmises ja asukoha kriteeriumite kaudu – näiteks soodustades Euroopas asuvaid tootmisüksusi või nõudes, et tooraine pärineks Euroopa Liidu liikmesriikidest.
Ettevõtjad hoiatavad hinnatõusu ja konkurentsiriski eest
Koja liikmed rõhutasid, et Euroopa eelistamise rakendamisel tuleb arvestada võimalike riskidega. Peamisteks kitsaskohtadeks toodi välja hinnatõus ja risk, et Euroopa ettevõtted võivad globaalses konkurentsis nõrgeneda. Samuti märgiti, et tootmise päritolu tõendamine võib olla keerukas ning liigne protektsionism võib kahjustada suhteid sõbralike kolmandate riikidega. Ettevõtjad tõid esile ka mure, et Euroopa sisendmaterjalide kättesaadavus võib väheneda, kui tekib suurem konkurents Euroopa päritolu toodetele.