- Uudised
- Bürokraatia vähendamise nime all ei saa teha tubakaseaduses muudatusi, mis bürokraatia vähendamisega seotud ei ole

Bürokraatia vähendamise nime all ei saa teha tubakaseaduses muudatusi, mis bürokraatia vähendamisega seotud ei ole
Sotsiaalministeerium on välja tulnud atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seaduse eelnõuga, mille eesmärk on vähendada bürokraatiat. Eelnõuga on kavas oluliselt muuta ka tubakaseadust muu hulgas nii, et oluliselt lüheneb selliste asutuste loetelu, kus on lubatud suitsetamine suitsetamisruumides ehk bürokraatia vähendamise nime all on plaanis teha muudatusi, mis bürokraatia vähendamisega seotud ei ole. Koda näeb tubakaseaduse muutmise eelnõus mitmeid puuduseid ning peab probleemseks ka eelnõu menetlemist.
Eelnõuga kasvab ettevõtjate halduskoormus
Hetkel kehtiva seaduse järgi on suitsetamine keelatud spordi tegemiseks ettenähtud ruumides. Eelnõuga laieneks keeld kogu spordihoonele ning spordi- ja puhkerajatistele. Koda peab ebaselgeks, mida täpselt „spordi- ja puhkerajatise“ all mõeldakse. Kas ka näiteks puhkekeskusi ja turismitalusid ning kas keeld hõlmab kogu territooriumi või üksnes siseruume. Kui piirang laieneks ka välialadele, tooks see ettevõtjatele kaasa täiendavaid kulusid ja korralduslikke raskusi. Seetõttu ei pea koda sellisel kujul muudatust mõistlikuks ning leiab, et see tuleb eelnõust välja jätta.
Kuigi eelnõu üheks eesmärgiks on väidetavalt halduskoormuse vähendamine, leiame, et tegelikkuses halduskoormus ei vähene. Suitsetamisruumide järelevalve asendub kontrolliga uute keeldude täitmise üle, mistõttu halduskoormus ei vähene, vaid võib hoopis suureneda.
Suitsetamise keeld laieneb ettevõtjate kontoritele ja toitlustusasutustele
Hetkel kehtiva tubakaseaduse kohaselt on suitsetamine keelatud ettevõtte tootmis- ja laoruumides. Eelnõu järgi laieneks keeld ka ettevõtete kontoritesse ja muudesse üldkasutatavatesse ruumidesse. Koja hinnangul ei ole selline muudatus põhjendatud, sest ettevõtjad on juba investeerinud suitsetamisruumide rajamisse ja tehtud kulutused muutuksid mõttetuks. Täielik keeld piiraks ettevõtlusvabadust ja tooks kaasa lisakulusid, sh sise-eeskirjade ja tähistuste muutmise ning täiendava järelevalve. Sellepärast tegime ettepaneku jätta eelnõust välja suitsetamise keeld kontori ja muude üldkasutavates ruumides.
Praegu tohib toitlustusasutustes suitsetada selleks ette nähtud suitsetamisruumides ning hooajalistel väliterrassidel. Eelnõu kohaselt keelataks suitsetamine ka suitsetamisruumides, kuid ebaselgeks jääb, kas see keeld laieneb ka terrassidele. Koda leiab, et toitlustusasutustes peab säilima võimalus sigaritubadele ja suitsetamisruumidele, sest vastasel juhul suunatakse külalised õue, halvimal juhul rõdudele või akende alla, mis tekitab ebamugavusi teistele külalistele ja kahjustab teenuse kvaliteeti.
Sigaritubade ja vesipiipubaaride sulgemise oht
Hetkel on suitsetamine lubatud sigaritubades ja vesipiibubaarides, kui on täidetud nõuded ning tagatud töötajate kaitse. Eelnõuga aga täpsustatakse, et suitsetada tohib üksnes eraldiseisvates sigaritubades ja vesipiibubaarides, kus ei pakuta sööki ega jooki. Suitsetamise keeld eelnõus toodud kujul tähendab, et vesipiibubaarid ja sigaritoad peavad oma tegevuse tänasel kujul üldse lõpetama. Kuigi seletuskirjas on välja toodud, et mõeldud on täiesti eraldiasuvaid asutusi, mitte restorani või baari osa või suitsetamisruumi nimetamist sigaritoaks või vesipiibubaariks, leiame, et selline sõnastus on ebaselge.
Need muudatused kahjustavad turismi- ja teenindussektori konkurentsivõimet. Rahvusvahelised turistid on harjunud suitsetamisruumide olemasoluga erinevates puhkerajatistes ja toitlustusasutustes ning võivad keeldude tõttu eelistada sihtkohti, kus sellised võimalused on alles. Seetõttu tegime ettepaneku muudatus eelnõust välja jätta või alternatiivselt täiendada seletuskirja nii, et hotellides ja restoranides paiknevad suitsetamisruumis võib senisel kujul tegevust jätkata, kui töötajate kaitse on tagatud.