Kas ja milliseid nõudeid peaks kehtestama EL, et suurendada heiteta sõidukite osakaalu ettevõtete autoparkides?
Mis on eesmärk?
Euroopa Komisjoni eesmärk on suurendada nõudlust heiteta sõidukite järele, parandada heiteta sõidukite kättesaadavust kasutatud autode turul ning vähendada maanteetranspordi süsinikuheidet.
Keda mõjutab?
- transpordi- ja logistikaettevõtteid
- autorendiettevõtteid
- liisinguettevõtteid
- taksoettevõtteid
- ühistranspordiettevõtteid
- sõidukitootjaid
- sõidukite ostjaid
- transpordi- ja logistikateenuseid kasutavaid ettevõtteid
Milliste uute meetmetega võib Euroopa Komisjon välja tulla?
- Euroopa Komisjon võib kehtestada liikmesriikidele, üksikutele ettevõtetele või ettevõtete sõidukiparkidele kohustuslikud eesmärgid. Näiteks võidakse kehtestada nõue, kui suur peab olema heiteta sõidukite osakaal ettevõtte sõidukipargis, näiteks alates 2030. aastast on lubatud ettevõtete sõidukiparki osta üksnes heiteta sõidukeid.
- Euroopa Komisjon võib välja tulla ideega, et ettevõtete sõidukite maksualane eeliskohtlemine on edaspidi lubatud üksnes heiteta sõidukite osas.
Miks keskendub Euroopa Komisjon just ettevõtete sõidukitele?
- Ettevõtete sõidukipark moodustab ligikaudu 60 protsenti Euroopa Liidus registreeritud sõiduautodest ning peaaegu 100 protsenti kaubikutest, veoautodest ja bussidest.
- Ettevõtete sõidukeid kasutatakse tavaliselt intensiivsemalt ja neid vahetatakse välja sagedamini kui erasõidukeid.
- Ettevõtete sõidukipark kujundab suurel määral ELi kasutatud sõidukite turgu, kust paljud eurooplased ostavad oma sõidukid.
Mis saab edasi?
Euroopa Komisjon tuleb 2025. aasta IV kvartalis välja õigusakti ettepanekuga, et suurendada nõudlust heiteta sõidukite järele. Hetkel puudub EL-is selline õigusakt.
Anna meile teada, kas ja milliseid meetmeid võiks Euroopa Komisjon kehtestada, et suurendada heiteta sõidukite osakaalu ettevõtete sõidukiparkides. Tagasisidet ootan hiljemalt 1. septembriks e-posti aadressile marko@koda.ee. Soovi korral võite saata oma mõtted ka otse Euroopa Komisjonile, kasutades seda linki. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan kliimaministeeriumile ja Euroopa Komisjonile.