
Koja hinnangul ei tohi süsiniku piirimeetme kohaldamisala laiendada kiirustades
Euroopa Komisjon plaanib laiendada ELi süsiniku piirimeedete (SPIM) tootmisahela järgmiste etappide toodetele. Koda rõhutas, et SPIM meedet ei tohi kiirustades laiendada järgmise etapi toodetele, sest tegemist on alles kujunemisjärgus oleva süsteemiga, mille mõju ettevõtetele ja majandusele selgub pärast üleminekuperioodi lõppu.
SPIM meede ja plaanitavad muudatused
SPIM on ELi tasandi vahend, millega võrdsustatakse ELis ja välisriigis toodetud kaupade eest makstav süsinikuhind. SPIM on kliimat toetav vahend, millega hoida ära süsinikuheite ülekandumise riski. Süsinikuheite ülekandumine toimub siis, kui ELi tööstusharud liiguvad süsinikuhinna tõttu kolmandatesse riikidesse või kui import nendest riikidest asendab vähese heitega ELi tooteid. SPIM hõlmab praegu tsementi, rauda ja terast, alumiiniumi, väetisi, elektrit ja vesinikku, tagades, et impordile kohaldatakse sama süsinikuhinda, mida kohaldatakse ELi tootmisele ELi heitkogustega kauplemise süsteemi raames. SPIMi kohaldamisala laiendamise plaan ja eesmärk on hoida ära süsinikuheite ülekandumist järgnevatele etappidele, st süsinikuheite ülekandumise riski tarneahela hilisematele etappidele.
Käimas on üleminekuperiood
Alates 1. oktoobrist 2023 kuni 31. detsembrini 2025 kestab SPIMi üleminekuperiood, mille jooksul peab importija esitama ainult SPIMi aruande kord kvartalis, mis hõlmab teavet eelmisel kvartalil imporditud kaupade kohta ning tuleb esitada hiljemalt üks kuu pärast vastava kvartali lõppu. Alles alates 2026. aastast tekivad ettevõtjatele rahalised kohustused ehk importijad peavad hakkama ostma SPIM-sertifikaate. Seega on SPIM meede alles oma üleminekuperioodis.
Koda leiab, et alles pärast üleminekuperioodi lõppu saab adekvaatselt hinnata, kuidas süsteem töötab ning milline on selle mõju. Enne kui asuda kaaluma SPIMi kohaldamisala laiendamist nii, et see hõlmaks praegu kohaldamisalasse kuuluvatele kaupadele järgneva etapi tooteid, on vältimatu hinnata senise süsteemi toimivust ning selle tegelikke mõjusid. Kiirustades tehtud otsused võivad suurendada riske Euroopa majandusele ja ettevõtluskeskkonnale.
Kulude tõus ja oht konkurentsivõimele
Koda leiab, et kui SPIMi kohaldamisala laiendatakse ka järgmise etapi toodetele, siis hakkavad ettevõtjate kulud oluliselt kasvama. Kulud kasvavad just nendele Euroopa Liidu tootjatele, kes ostavad järgmiste tootmisetappide tooteid. Praegu kehtib süsiniku piirimeede teatud põhitoorainetele, näiteks terasele ja alumiiniumile. Paljud Euroopa Liidu ettevõtted ostavad neid materjale impordina väljastpoolt EL-i, et neid siin edasi töödelda. Kui SPIM-i kohaldamisala laieneb, hakkab see kehtima ka järgmistele tootmisahela etappidele ehk pool- ja valmistoodetele, mis tähendab, et maksustatavate kaupade nimekiri muutub pikemaks ja mõju ulatub kaugemale kui vaid toorainete importijad..
Kaasneb halduskoormuse kasv
Laiendamisega kaasneks märkimisväärselt suurem halduskoormus nii importijatele ja eksportijatele, kolmandate riikide tootjatele kui ka liikmesriikide tolli- ja järelevalveasutustele. Samuti on olemas reaalne risk, et ettevõtted leiavad võimalusi meetmest kõrvale hiilimiseks. See võib vähendada SPIMi tegelikku toimet ning raskendada seatud keskkonna- ja kliimaeesmärkide saavutamist.
Avaliku konsultatsiooniga saab täpselt tutvuda SIIN.