
Koda on vastu põhikooli korduseksamite kaotamisele
Koda saatis Haridus- ja Teadusministeeriumile arvamuse seoses põhikooli korduseksamite kaotamise ning põhikooli lõpetamise tingimuste leevendamisega. Koda teeb ettepaneku jätta eelnõust välja sätted, mis lubaksid põhikooli lõpetada ka siis, kui lõpueksam(id) on sooritatud alla 50 protsendi eksami maksimaalsest tulemusest.
Korduseksamite kaotamine ei ole lahendus
Kehtiva määruse järgi sooritab põhikoolilõpetaja korduseksami, kui põhikooli lõpu- või koolieksami tulemus on alla 50 protsendi eksami maksimaalsest tulemusest. Eelnõu järgi peaks korduseksami tegema üksnes õpilane, kelle lõpu- või koolieksami tulemus on alla 1 protsendi eksami maksimaalsest tulemusest. See tähendab, et edaspidi ei ole korduseksamit võimalik teha õpilasel, kelle eksamitulemus on alla 50 protsendi, kuid üle 1 protsendi.
Muudatusega soovitakse vähendada põhikoolide eksamite korraldamise koormust ja suurendada põhikoolilõpetajate eksamitulemuste usaldusväärsust järgmisse haridusastmesse sisseastumisel.
Koda leiab, et peamiseks probleemiks on see, et osa põhikoolilõpetajaid ei suuda omandada kõiki vajalikke õpitulemusi. Seetõttu peab lahendus keskenduma sellele, kuidas vähendada nende õpilaste arvu, kes sooritavad eksami mitterahuldavalt. On tõenäoline, et õpitulemuste saavutamata jäämine viitab õppetöö puudustele ning seetõttu tuleks keskenduda juurpõhjuste tuvastamisele ja lahendamisele eelkõige selles kooliastmes, kus need on tekkinud, mitte lükata probleemi edasi.
Kui eksam on sooritatud mitterahuldavalt, peab koolilõpetajal säilima võimalus korduseksamit teha. Kui probleemiks on eksamitulemuste madal usaldusväärsus, võiks ühe lahendusena samuti kaaluda, et põhikooli lõpueksami korduseksam oleks üleriigiline ega oleks kooli koostatud. See tagaks ühtlase raskustaseme ja võimaldaks tulemusi võrrelda.
Põhikooli lõpetamine õpitulemusi omandamata
Eelnõus nähakse ette, et tulevikus võib põhikooli lõpetanuks pidada õpilast, kellel on kuni kahes õppeaines viimane aastahinne „nõrk“ või „puudulik“ või kelle lõpueksam(id) on sooritatud alla 50 protsendi eksami maksimaalsest tulemusest.
Koda ei pea põhjendatuks põhikooli lõpetamise tingimuste leevendamist, sest põhikooli õpilane peab ettenähtud teadmised ja oskused omandama põhikoolis. Nende oskuste ja teadmiste omandamise edasilükkamine gümnaasiumisse või kutseõppesse kannab probleemi lihtsalt järgmisse õppeastmesse.
Kui põhikooli on võimalik lõpetada nii, et lõpueksam(id) on sooritatud alla 50 protsendi eksami maksimaalsest tulemusest, avaldab see koja hinnangul negatiivset mõju õpimotivatsioonile ja põhihariduse kvaliteedile. Muudatus võib samuti vähendada noorte reaalainete alaste teadmiste taset, mis mõjutab omakorda nende tulevikuvõimalusi. Eksami sooritamine vähemalt 50 protsendile on paljude noorte jaoks oluline motivaator põhikooli viimasel aastal rohkem pingutada ja hea tulemuse nimel töötada.