
Jäätmereformi eelnõu paneb pakendiettevõtjatele ebamõistlikult suure vastutuse
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda, Eesti Toiduainetööstuse Liit, Eesti Keemiatööstuse Liit, Eesti Kaupmeeste Liit, MTÜ Eesti Taaskasutusorganisatsioon ja Tootjavastutusorganisatsioon OÜ saatsid Riigikogu keskkonnakomisjonile neli ettepanekut, et hoida jäätmereformi eelnõu jõustudes ära ebamõistlik kulude tõus pakendiettevõtjatele.
Inimeste omaosalus peab suurenema
Jäätmereformi eelnõu näeb ette, et linnas peab iga korteriühistu ja eramaja juures olema vähemalt kaks pakendijäätmete kogumisvahendit, kusjuures iga kogumisvahendi tühjendamise või äraveo eest tuleb maksta 0,5 eurot. Pakendijäätmete käitlemisega seotud muud kulud peavad kandma pakendiettevõtjad ja taaskasutusorganisatsioonid.
Kuna edaspidi peab linnas iga hoone juures olema vähemalt kaks pakendijäätmete kogumisvahendit, siis selle tulemusena suurenevad pakendijäätmete kokku kogumise kulud vähemalt kaks korda. Samas 0,5-eurone tasu katab üksnes väga väikese osa pakendijäätmete kokku kogumise kuludest.
Eeltoodud põhjustel tegime ettepaneku muuta jäätmereformi eelnõud selliselt, et inimesed peavad linnas tasuma pakendijäätmete veokulust 50 protsenti ja hõredama asustusega piirkondades 35 protsenti veokuludest.
Selline lahendus tagab, et pakendijäätmete kokku kogumise kulud on õiglasemalt jaotunud inimeste ning pakendiettevõtjate vahel. Lisaks suurendab see lahendus ka kohalike omavalitsuste motivatsiooni korraldada pakendijäätmete kokku kogumine võimalikult kuluefektiivselt, et inimesed ei peaks tasuma väga kõrgeid prügiarveid.
Kohalik omavalitsus peab vastutama
Pakendiettevõtjate ja taaskasutusorganisatsioonide jaoks on eelnõus kõige suurema mõjuga muudatuseks see, et pakendijäätmete kogumine on edaspidi korraldatud kohalike omavalitsuste poolt. Samas jääb vastutus pakendijäätmete käitlemise eest jätkuvalt pakendiettevõtjatele ja taaskasutusorganisatsioonidele.
Jäätmereformi jõustumisel võib tekkida olukordi, kus kohalikud omavalitsused ei kogu kokku piisavas koguses pakendijäätmeid, et pakendiettevõtjad saaksid täita pakendijäätmete taaskasutamise sihtarve. Seetõttu võib pakendiettevõtjatele tulla kohustus maksta riigile miljonite eurode ulatuses pakendiaktsiisi.
Selleks, et kohalikel omavalitsustel oleks vastutus pakendijäätmete kokku kogumise eest, tegime ettepaneku lisada eelnõusse põhimõte, et pakendiettevõtja või taaskasutusorganisatsiooni nõudel on kohalik omavalitsus kohustatud hüvitama kahju, mille kohalik omavalitsus põhjustas, kui takistas pakendiettevõtjal ja taaskasutusorganisatsioonil pakendijäätmete käitlemisega seotud kohustuste täitmist.
Vanapaberi käitlemisega seotud kulud peavad sisalduma prügiarves
Jäätmereformi eelnõu kohaselt tuleb edaspidi paber- ja kartongpakendijäätmed koguda koos vanapaberiga (raamatud, ajalehed, ajakirjad) samasse mahutisse. Kohalik omavalitsus annab need jäätmed pärast kokku kogumist üle taaskasutusorganisatsioonidele, kes korraldavad nende jäätmete edasise käitluse ja kannavad sellega seotud kulud.
Kuna vanapaber ei kuulu Euroopa Liidu ega ka Eesti õiguse kohaselt laiendatud tootjavastutuse alla, siis ei tohi vanapaberi käitlemisega seotud kulusid panna taaskasutusorganisatsioonidele, ilma et taaskasutusorganisatsioonidele hüvitatakse vanapaberi käitlemisega seotud kulud.
Seetõttu tegime ettepaneku lisada eelnõusse põhimõte, et inimesed hüvitavad taaskasutusorganisatsioonile vanapaberi käitlemisega seotud kulud. Kui eelnõusse ei lisandu vanapaberi käitlemisega seotud kulude hüvitamise mehhanismi taaskasutusorganisatsioonide jaoks, siis tuleb eelnõust jätta välja muudatus, et paber- ja kartongpakendijäätmed tuleb koguda koos vanapaberiga.
E-kaubandus tuleb tõhusamalt hõlmata tootjavastutussüsteemi
E-kaubanduses on täna eriti kolmandate riikide platvormide kaudu riiki tulev pakendimaht väga suur ning nende riikide kauplejad ei ole üldreeglina liitunud kohalike tootjavastutusorganisatsioonidega. See halvendab oluliselt võrdse konkurentsi tingimusi.
Riigikogule saadetud kirjas tegime ettepaneku, et veebiplatvormidele kehtiks kohustus kontrollida, kas nende kaudu pakendit turule panevad kauplejad on liitunud tootjavastutusorganisatsiooniga. Kui ei ole, peaks kaupleja tasumata tootjavastutuse kohustused tasuma veebiplatvorm ise.
Jäätmereformi eelnõu menetlus on pooleli Riigikogus. Seega pole hetkel teada, kas, millal ja millisel kujul jäätmereform jõustub.