- Uudised
- Euroopa Liit asub tõhustama ohtlike sõidukite vastast võitlust ja uuendama sõidukite registreerimise ja kontrolli eeskirju

Euroopa Liit asub tõhustama ohtlike sõidukite vastast võitlust ja uuendama sõidukite registreerimise ja kontrolli eeskirju
Aprillikuu eelviimasel nädalal tuli Euroopa Komisjon (EK) välja ettepanekuga uuendada ELi liiklusohutuse ja sõidukite registreerimise eeskirju. Läbi vaadatakse kolm direktiivi: sõidukite korralise tehnoülevaatuse, sõidukite registreerimisdokumentide ja tarbesõidukite liiklevate sõidukite tehnokontrolli kohta.
Läbivaatamise peamise suure eesmärgina on EK esile toonud vajaduse parandada liiklusohutust, samuti kõrvaldada senised lüngad kontrollide teostamisel ja andmete liikumisel. Põhjustena on Komisjon nimetanud, et ELi teedel on jätkuvalt ohtlikke sõidukeid. Need põhjustavad otseselt või kaudselt erinevaid õnnetusi. Mõningaid sõiduki puudusi ei avastata praegu ikka veel sest, et neid ei kontrollita korralise tehnoülevaatuse käigus või seetõttu, et puudub kohustus sõidukit ennast katsetada.
Lisaks ei ole praeguseid katsemeetodeid kohandatud uute tehnoloogiate, näiteks täiustatud juhiabifunktsioonide (ADAS) ja elektrisõidukite laialdasema kasutuselevõtuga. Samuti ei ole sõidukite õhusaasteainete ja müra heitkoguseid ikka veel piisavalt kontrollitud, kuna mõned praegused kaugseirega seotud katsed ei ole piisavalt tundlikud, et tuvastada heitkoguseid, mis ületavad sõidukite suhtes kohaldatavaid õiguslikke piirnorme, ning praegused katsemenetlused ei aita vähendada õhusaastet (lämmastikoksiidide (NOx) ja nanoosakesed) ja müra.
Euroopa Liidu piiriülese liikluse osas ei ole praegused eeskirjad tõhusad. Näiteks ei ole mõned sõidukiandmed kättesaadavad või lihtsalt ei ole ajakohased riiklikes sõidukiregistrites, et jõustada liiklusohutusega seotud rikkumisi ja tagada aus konkurents kasutatud sõidukitega kauplemisel. Liikmesriikide vahel ei vahetata piisavalt teavet kasutatud sõidukite läbisõidu kohta (mis aitaks avastada ja ennetada piiriüleseid läbisõidumõõdikuga seotud pettusi) jm asjakohaseid sõidukitega seotud andmeid, nt ümberregistreerimiseks vajalikke andmeid. Sõidukiandmete tõhusat vahetamist takistab ka suures osas paberkandjal dokumentide kasutamine vastavalt kehtivatele eeskirjadele. Digiteerimise võimaldamiseks tuleb eeskirju muuta.
Uute ettepanekutega reguleeritakse:
- Katsete kohandamine uutele sõidukitele: kehtestatakse elektrisõidukite ja elektrooniliste ohutussüsteemide korrapärase tehnilise kontrolli uued meetodid, sh ohutuse ja heitkogustega seotud süsteemide tarkvara tervikluse kontrollimiseks. St kohandatakse elektrisõidukitega seotud katseid ja lisatakse elektrooniliste ohutussüsteemide uusi katsepunkte sõiduki elektroonilise liidese laialdasema kasutamise kaudu.
- Uued heitekatsed: Suure heitega sõidukite, sh omavoliliselt muudetud sõidukite tuvastamine, kasutades ülipeente osakeste ja NOx jaoks täiustatud meetodeid.
Täpsemalt tähendavad uued testmeetodid ja kontrollide tõhustamine järgmist:
- Võetakse kasutusele uued heitkoguste katsemeetodid ülipeente osakeste ja lämmastikoksiidide jaoks, et „püüda kinni“ suure heitega sõidukid, sh võltsitud sõidukid;
- väikeste tarbesõidukite (kaubikute) iga-aastaste heitkoguste katsete tegemine;
- NOx osakesed ja müra mõõtmine kaugseire abil kõigi sõidukite teeäärse kontrolli käigus;
- läbisõidumõõdiku näitude registreerimine riiklikes andmebaasides ja nende andmete kättesaadavaks tegemine teistele liikmesriikidele ümberregistreerimise korral;
- kohustuslik PTI mootorratastele üle 125 cm³ või 11 kW;
- veose kinnitamise kohustuslik kontroll teeäärsete kontrollide käigus;
- kohustuslik iga-aastane PTI üle 10 aasta vanustele sõiduautodele ja kaubikutele.
Pettusevastane võitlus: Läbisõidumõõdiku näitude registreerimine riiklikes andmebaasides läbisõidumõõdiku ajaloo piiriüleseks vahetamiseks
Ettepaneku rakendamiseks peavad liikmesriigid looma läbisõidumõõdiku näitude riiklikud andmebaasid. Näidud tuleb registreerida iga kord, kui sõidukit hooldatakse või remonditakse. Kuna EK sõnutsi on see küsimus eriti murettekitav sõiduautode ja kaubikute puhul, tuleks vähemalt need sõidukid hõlmata. Kui sõiduki registreerimine viiakse üle teise liikmesriiki, peab registreerimisliikmesriik jagama selle sõiduauto või kaubiku läbisõidu ajalugu uuesti registreeriva liikmesriigiga.
Digiüleminek
Elektrooniliste registreerimistunnistuste ja perioodilise ülevaatuse tunnistuste väljaandmine (digiteeritakse tehnoülevaatuskaardid ja sõidukite registreerimistunnistusd) ning, haldusmenetluse lihtsustamiseks, andmevahetus ühise platvormi kaudu.
Perioodilise tehnoülevaatuse tunnistuste vastastikune tunnustamine
Tagatakse teises liikmesriigis kuueks kuuks tehtud autode korraliste tehnoülevaatuste piiriülene tunnustamine. (nõutakse, et registreerimisliikmesriik tunnustaks teise liikmesriigi poolt sõiduautodele väljastatud PTI-sertifikaati kuueks kuuks).
Andmehaldus
Kavatsetakse lihtsustada ülevaatuspunktide juurdepääsu sõidukite tehnilistele andmetele. St määratakse kindlaks menetlused ja vahendid, mille alusel ülevaatuspunktid saavad sõiduki tehnilisele teabele tasuta juurdepääsu.
Samuti riiklike raudteeveeremi registrite ühendamine ja nendes registrites sisalduvate ühtlustatud veeremiandmete kogumi laiendamine, näiteks esmase registreerimise riik, registreerimisstaatus ja teave veeremiüksuse oluliste muudatuste kohta. Ning nähakse ette võimalus tunnustada määramata ajaks teistes ELi liikmesriikides tehtud üldisi hankeid mis tahes sõidukikategooria puhul.
Järgmised sammud: Ettepanekud vaadatakse läbi Euroopa Parlamendis ja nõukogus seadusandliku tavamenetluse kohaselt. Kui kokkulepe on saavutatud, valmistab EK eeskirjade rakendamiseks ette vajalikud delegeeritud õigusaktid ja rakendusaktid.
Euroopa Komisjoni materjalide põhjal Reet Teder.
Ettepanek vaadata läbi direktiiv, milles käsitletakse tarbesõidukite korralist tehnokontrolli ja liiklevate sõidukite tehnokontrolli
Ettepanek vaadata läbi sõidukite registreerimisdokumente käsitlev direktiiv.