- Uudised
- Euroopa Komisjon soovib kehtestada uusi nõudeid heiteta sõidukite kiiremaks kasutuselevõtuks
Euroopa Komisjon soovib kehtestada uusi nõudeid heiteta sõidukite kiiremaks kasutuselevõtuks
Euroopa Komisjon otsib ideid, kuidas suurendada heiteta sõidukite osakaalu ettevõtete sõidukipargis. Näiteks on kaalumisel idee kehtestada nõue, kui suur peab olema heiteta sõidukite osakaal ettevõtete sõidukipargis. Koda ei toeta uute nõuete kehtestamist.
Euroopa Komisjoni eesmärk on suurendada nõudlust heiteta sõidukite järele, parandada heiteta sõidukite kättesaadavust kasutatud autode turul ning vähendada maanteetranspordi süsinikuheidet.
Uued nõuded tulevad ettevõtete sõidukitele
Euroopa Komisjonil ei ole veel kindlat plaani, milliste uute nõuete abil suurendada heiteta sõidukite osakaalu ettevõtete sõidukipargis. Üks võimalus on see, et ELis kehtestatakse liikmesriikidele, üksikutele ettevõtetele või ettevõtete sõidukiparkidele kohustuslikud eesmärgid heiteta sõidukite osakaalu osas. Näiteks võidakse kehtestada nõue, kui suur peab olema aastaks 2030 või 2035 heiteta sõidukite osakaal ettevõtte sõidukipargis.
Euroopa Komisjon võib välja tulla ka ettepanekuga, et teatud aastast alates, näiteks aastast 2030 on ettevõtetel lubatud sõidukiparki lisada üksnes heiteta sõidukeid.
Uued nõuded hakkaksid puudutama nii ettevõtetele kuuluvaid kui ka liisitud sõidukeid, kusjuures uute nõuete alla läheksid nii sõiduautod, kaubikud, veoautod kui ka bussid.
Euroopa Komisjon keskendub uute nõuete kehtestamisel just ettevõtete sõidukipargile, sest ettevõtete sõidukid moodustavad ligikaudu 60 protsenti ELis registreeritud sõiduautodest ning peaaegu 100 protsenti kaubikutest, veoautodest ja bussidest. Lisaks kasutatakse ettevõtete sõidukeid tavaliselt intensiivsemalt ja neid vahetatakse välja sagedamini kui erasõidukeid. Seega ettevõtete sõidukipark kujundab suurel määral ELi kasutatud sõidukite turgu ja seetõttu tulevad ka uued nõuded just ettevõtete sõidukitele.
Koda ei pea uute nõuete kehtestamist mõistlikuks
Koda toetab eesmärki muuta ettevõtete sõidukipark keskkonnasäästlikumaks, kuid ei pea praeguses olukorras mõistlikuks uute nõuete kehtestamist.
Kui kehtestada kiirustades näiteks nõue, et ettevõtte sõidukiparki on lubatud lisada üksnes heiteta sõidukeid, võib see olulisel määral suurendada ettevõtete kulusid ning vähendada uute heiteta sõidukite ostmist, sest heiteta sõiduki hind on üldreeglina kallim.
Lisaks ei ole laadimistaristu valmis senisest kordades suuremas mahus heiteta sõidukite kasutuselevõtuks. Laadimistaristu arendamine eeldab, et elektrivõrgus on võimsust. Kui ei ole, siis tuleb tugevdada elektrivõrku. Nende tööde teostamisega kaasnevad suured investeeringud ning neid investeeringuid ei ole võimalik koheselt ellu viia.
Kui EL kehtestab uued nõuded, kuid kolmandad riigid ei tee seda, siis kaasneb risk Euroopa ettevõtete konkurentsivõime vähenemiseks. See võib puudutada näiteks kaupade transpordiga tegelevaid ettevõtteid.
Uute nõuete kehtestamise vastu räägib ka see, et ELis on juba mitmeid õigusakte, mis aitavad kaasa maanteetranspordi süsinikuheite vähendamisele. Näiteks lubatakse alates 2035. aastast uusi autosid ja kaubikuid ELis registreerida ainult siis, kui need on heiteta. Alates 2035. aastast peavad kõik uued linnabussid olema heiteta. Raskeveokite puhul viivad üha rangemad sihttasemed CO2-heite vähendamiseni 90 protsendi võrra alates 2040. aastast. Seega ei ole hetkel täiendavate nõuete kehtestamine hädavajalik.
Koja hinnangul ei peaks Euroopa Komisjon oma lahenduses keskenduma üksnes heiteta sõidukitele, vaid selle kõrval tuleks kaaluda ka lahendusi, mis vähendavad sõidukipargi süsinikuheidet, kuid ei vii seda koheselt nulli. Selline lähenemine oleks paindlikum ja paremini kooskõlas tehnoloogianeutraalsuse põhimõttega.
Valitsus toetab koja seisukohta
Septembri alguses kiitis valitsus heaks Eesti seisukohad Euroopa Komisjoni idee kohta suurendada heiteta sõidukite osakaalu ettevõtete autopargis. Eesti küll toetab alternatiivsete kütuste kasutuse edendamist transpordis ning vastava taristu arendamist, kuid ei saa toetada ELi ülest nõuet, mis seaks täiendava kohustuse ettevõtetele soetada nullheitega sõidukeid.
Järgmise sammuna plaanib Euroopa Komisjon tulla 2025. aasta lõpus välja õigusakti ettepanekuga, et suurendada nõudlust heiteta sõidukite järele. Hetkel ei ole teada, milline saab olema komisjoni ettepaneku sisu.