Autotööstuse pakett on väljas
16. detsembril, tuli Euroopa Komisjon (EK) välja autotööstuse paketiga. See koosneb erinevatest seadusandlikest algatustest, millega mõningaid nõudeid lihtsustatakse, leevendatakse ja muudetakse paindlikumaks, kuid EK sõnutsi „säilitatakse tugev turusignaal heiteta sõidukite jaoks“ ning toetatakse Euroopa Liidus toodetud sõidukeid ja akusid. Sõiduautode ja kaubikute suhtes esitatakse selles uued CO₂-heite normid ning raskeveokite suhtes kohaldatavaid norme muudetakse.
Konkreetsemalt: alates 2035. aastast peavad autotootjad järgima 90% heitkoguste vähendamise eesmärki, samas kui ülejäänud 10% heitkogust saab kompenseerida kahe kompensatsioonimehhanismi kaudu, mis arvestavad ELis toodetud madala süsinikusisaldusega terase kasutamist ning tegelikke heitkoguste sääste e-kütuste ja biokütuste turule toomisest konkreetse aasta jooksul. Seega aitavad e-kütused ja biokütused kaasa kogu maanteetranspordi dekarboniseerimisele. Selliste kütuste kasutamisest tulenevat kasvuhoonegaaside heitkoguste kokkuhoidu arvestatakse tootjate kütusekrediitidena, millega saab kompenseerida nende sõidukite heitkoguseid. Need kütusekrediidid võivad anda kuni 3% 2021. aasta võrdluseesmärgist.
Pakett võimaldab pistikühendusega hübriidsõidukeid, sõiduulatuse pikendajaga sõidukeid, kergeid hübriidsõidukeid ja sisepõlemismootoriga sõidukeid kasutada ka pärast 2035. aastat, lisaks täiselektrisõidukitele ja vesinikkütusega sõidukitele.
Lisapaindlikkust võimaldatakse kaubikute segmendis, kus elektrisõidukite kasutuselevõtt on olnud struktuurselt keerulisem, vähendades 2030. aasta kaubikute CO₂-heite sihttaset 50%-lt 40%-le.
Eraldi reguleeritakse paketis äriühingute autoparki. Liikmesriike kohustatakse tagama, et alates 2030. aastast oleks nende territooriumil uute suurte ettevõtete autode ja kaubikute registreeringutest kindel osa null- või madala heitega.
EK leiab, et kuna ettevõtete sõidukeid kasutatakse intensiivsemalt kui eraomandis olevaid autosid, koguvad need kiiremini läbisõitu ja jõuavad seetõttu varem kasutatud autode turule. See suurendab taskukohaste null- ja madala heitega sõidukite kättesaadavust eraostjatele ning vähendab üldisi transpordiheitmeid.
Määrus kehtestab kohustuslikud eesmärgid null- ja madala heitkogusega sõidukite osakaalule uutes suurte ettevõtete autodes ja kaubikutes. Suured ettevõtted määratletakse vastavalt direktiivile 2013/34/EL.
Alates 2030. aastast peavad liikmesriigid tagama, et suurte ettevõtete poolt registreeritud uute ettevõtete autode ja kaubikute minimaalne osakaal oleks null- või madala heitkogusega, eraldi alameesmärgiga nullheitega sõidukitele. Need eesmärgid erinevad liikmesriigiti, kajastades turu küpsuse ja riiklike olude erinevusi kogu ELis. Liikmesriigid peavad EK-le aru andma suurte ettevõtete poolt registreeritud ettevõtete sõidukite koguarvust, sh null- ja madala heitega sõidukite osakaalust. See teave tuleb eraldi esitada autode ja kaubikute kohta.
Ülemineku toetamiseks puhtale liikuvusele nõuab kavandatav määrus, et liikmesriigid ei tohi pakkuda rahalisi stiimuleid ettevõtete sõidukite ostmiseks, rentimiseks, liisimiseks ega kasutamiseks, v.a ELis toodetud madala või nullheitega sõidukite puhul.
Autotööstuse koonddirektiiviga (Omnibus) soovib EK vähendada Euroopa tootjate halduskoormust ja kulusid, suurendada nende ülemaailmset konkurentsivõimet ning vabastada ressursse CO₂-heite vähendamiseks. EK hinnangul peaksid ettevõtjad kokku hoidma ligikaudu 706 miljonit eurot aastas.
Kokkuhoid saavutatakse sihipäraste muudatustega olemasolevates määrustes:
- Muudetakse määrust (EÜ) nr 561/2006 ja määrust (EL) nr 165/2014, et võimaldada liikmesriikidel vabastada elektrikaubikuid, mille GVW on 3,5 kuni 4,25 tonni ja mida kasutatakse üksnes riigisisestes vedudes, nutikate tahhograafide paigaldamise kohustusest.
- Muudetakse määrust (EL) 2019/2144, et vabastada elektribussid, mille GVW on 3,5 kuni 4,25 tonni (klassifitseeritud N2 kaubikuteks), vajadusest need kiirusepiirajatega varustada.
- Muudetakse määrust (EÜ) 2024/1257, et eemaldada Euro 7 raamistikust 6. tüübi madala temperatuuriga laborikatse nõue; jm.
- Tühistatakse määrus (EL) 540/2014.
Algatuse „Väikesed taskukohased autod“ raames võetakse kasutusele ka uus sõidukikategooria, mis hõlmab kuni 4,2 meetri pikkuseid elektrisõidukeid.
Samuti tehakse ettepanek vähendada eelolevatel aastatel vastuvõetavate teiseste õigusaktide arvu ning ühtlustada uute reisikaubikute ja veoautode katsetamist. See vähendab kulusid, säilitades samal ajal kõrgeimad keskkonna- ja ohutusstandardid.
Paketiga ajakohastatakse ja ühtlustatakse ka autode märgistamise eeskirju, et tarbijatel oleks ostude tegemisel täielik teave autode heitkoguste kohta.
Autotööstuse pakett (kõik ettepanekud on kättesaadavad).
EK materjalide põhjal – Reet Teder