Tootearenduspäev toidusektorile
REGISTREERIMINE ON LÕPPENUD.
Koolituse eesmärk on toetada toiduainetööstuse ettevõtteid tootearenduse võimekuse kasvatamisel, et tagada nende konkurentsivõime nii siseturul kui rahvusvahelisel areenil. Osalema on oodatud ettevõtete tootearendajad, turundusjuhid, kvaliteedijuhid ja ekspordijuhid.
Koolitusel tuleb juttu innovatsioonist toiduainetööstuses, samuti tutvustatakse tarbimispsühholoogia põhimõtteid ja nende mõju tootearendusele. Otsitakse vastust küsimusele: kuidas tabada trende koostöös Eesti teadlastega? Sellele järgnevad kaks kogemuslugu Eesti ettevõtetelt, kes jagavad oma praktilisi õppetunde ja edulugusid tootearendusprotsessis. Päeva lõpuosas käsitletakse toidu reformuleerimise teemat. Koolitus kulmineerub paneelaruteluga, kus arutletakse, kuidas arendada tooteid, mis on edukad ka välisturgudel ning kuidas muuta tootearendus rahvusvahelise edu võtmeks.
TOIMUMISE AEG JA KOHT
3. detsember 2025 kell 9.30-16.15 ( 7 akadeemilist tundi), Kaubandus-Tööstuskoda, Toom-Kooli 17, Tallinn
Võimalus osaleda veebi teel. Kohapeal saab osaleda maksimum 60 osalejat.
Koolitus toimub osaliselt inglise keeles.
Üritus viiakse läbi „Põllumajanduslike teadmiste ja innovatsiooni süsteemi“ (AKIS) raames.
ajakava
| 09.30 | Kogunemine ja hommikukohv |
| 09.50 | Tervitussõnad ja sissejuhatus moderaatori poolt Piret Potisepp, teenuste osakonna juht, Eesti kaubandus-tööstuskoda |
| 10.00 | Innovatsioon toiduainetööstuses, välislektor Mike Southon, 2 akadeemilist tundi, millest 1 akadeemiline tund on praktilisi harjutus, inglise keeles. |
Eesti on kõige ettevõtlikum riik maailmas. Siin on rohkem ükssarvikuid ehk miljardilise väärtusega ettevõtteid elaniku kohta kui kusagil mujal. Eesti on maailmas esirinnas IT lahenduste poolest. See ettekanne näitab, kuidas uuenduslikkuse võlu saab edukalt laiendada ka Eesti toidusektorisse. Mike näitab, kuidas võtta uuenduslikke ideid — nii ettevõtte seest kui väljast — ja arendada neist tugevaid ärimudeleid, pidades samas alati silmas praktilisi ja regulatiivseid aspekte. Ta selgitab, kuidas viia parimad ideed kiiresti turule, raiskamata liigset aega nendele, mis mingil põhjusel ärilist edu ei saavuta. Selle tulemus ei ole ainult suurenenud tulud, vaid ka motiveeritud ja rahulolev töökeskkond, kus uusi ideid julgustatakse ja kõik tunnevad end organisatsiooni kasvu osalisena. Mike’il on ainulaadsed teadmised nii kliendi kui ka töötaja psühholoogiast — sellest, mis inimesi ärilises edus tegelikult motiveerib. | |
| 11.30 | Tarbimispsühholoogia: millega tuleb arvestada tootearenduses? Dr. Ivar Soone (Ph.D.), psühholoog, ökonomist, teadlane, koolitaja, 1 akadeemiline tund |
| Ettekandes annab Ivar ülevaate sellest, mis, miks ja kuidas tarbija otsustab. Miks tarbijale üks asi meeldib, mis alustel ta otsustab ja oma valikuid teeb. Ettekanne aitab mõista tarbimiskäitumise mõju ja psühholoogilisi mustreid. Tarbijakäitumine on muutumas – ja mitte ainult hindade tõttu. Kui tahad täna edukalt oma tooteid müüa, tuleb mõista, kuidas inimesed otsustavad, miks nad valivad just selle toote ja millal nad lihtsalt loobuvad. | |
| 12.15 | Lõunapaus |
| 13.00 | Kuidas tabada trende koostöös Eesti teadlastega?, Rain Kuldjärv, TFTAK, funktsionaalsete toitude ja jookide suunajuht, 1 akadeemiline tund |
| Rain räägib trendidest toiduainesektoris ning toob praktilisi näiteid, kuidas TFTAK on neid koostöös Eesti ettevõtetega ellu viinud. See avab ka teema, kuidas teadlastega koostööd teha. Lisaks räägib ta turundusest ja toob näiteid ühisturundusest ettevõtetega. | |
| 13.45 | Ettevõtte Kulinaaria OÜ kogemuslugu tootearenduses, Merje Kips, tegevdirektor, 0,66 akadeemilist tundi |
| 14.15 | Planeet Ruhnu kogemuslugu tootearenduses, Mihkel Urmet, 0,66 akadeemilist tundi |
| Mihkel räägib ettekandes oma praktilisest kogemusest, tootearenduse teekonnast, nii ebaõnnestumistest kui ka kordaläinud valikutest. Planeet Ruhnu on välja arendanud vetikagini, mis on toodetud Ruhnu saare ümber kasvatatud vetikatest. | |
| 14.45 | Kohvipaus |
| 15.00 | Toidu reformuleerimine, Lachin Huseynli, PhD, Tallinna Tehnikaülikool, 0,66 akadeemilist tundi. Ettekanne inglise keeles. |
| 15.30 | Paneelarutelu: Kuidas arendada tooteid, mis müüvad ka piiri taga? – Tootearendus kui rahvusvahelise edu võti, 1 akadeemiline tund |
| Paneelaruetlu fookuses on kuidas seada tootearenduses sihid nii, et need toetaksid ettevõtte kasvu eksporditurgudel? Millised on olulised erinevused siseturu ja välisturu ootustes, kuidas kohandada tooteid erinevatele turgudele ja mida arvestada turundusstrateegia sidumisel tootearendusega? | |
| 16.15 | Koolituspäeva lõpp |
Koolituspäev ühendab teoreetilised teadmised, rahvusvahelise vaate, praktilised oskused ning kogemuspõhised lood, pakkudes osalejatele terviklikku arusaama tootearenduse strateegilisest rollist ja võimalustest.
Registreerimine kuni 01.12.2025.
koolitajad

Mike Southon
Mike’il on neljakümneaastane müügikogemus. 1980ndatel oli ta ühe arvutikonsultatsiooniettevõtte, The Instruction Set, kaasasutaja ning aitas selle kasvatada 150 töötajani enne edukat müüki. Sellest ajast alates on ta juhtinud müügitegevust 20 iduettevõttes, millest kaks jõudsid börsile. Mike on esinenud rohkem kui 2500 üritusel ning pakkunud personaalset mentorlust rohkem kui 2500 ettevõtjale.
Mike on raamatu „The Beermat Entrepreneur“ (alapealkirjaga: „Muuda oma hea idee suurepäraseks äriks“) kaasautor. Raamatut on müüdud maailmas üle 100 000 eksemplari ning see on tõlgitud paljudesse keeltesse.
Mike on esinenud järgmistes organisatsioonides ja üritustel:
Danone, NASDAQ, Global Expo (Shanghai), MIPIM (Cannes), MIT Forum (USA), Euroopa Komisjon, Suurbritannia kaubandusministeerium, IBM, Rolls-Royce, Virgin Group, Orange, Goldman Sachs, Cisco Systems, Google, Oracle, Microsoft, Accenture, HSBC, Hewlett Packard, Gartner, Intel, PwC, BBC ja paljud teised.

Ivar Soone
Dr. Ivar Soone (Ph.D.) on turundaja, konsultant, koolitaja ja tarbimispsühholoog, kelle põhifookuseks on klientide tarbimiskäitumise uurimine ja kliendikäitumist suunavate strateegiate loomine. Ivar on kaitsnud doktoritöö tarbijakäitumise alal ning konsulteerinud ettevõtteid ja valitsusorganisatsioone erinevatest valdkondadest alates restoranikettidest kuni tervishoiuni nii Eestis kui välismaal. Ivar on töötanud nii äri- kui erasektoris ja rahvusvahelistes organisatsioonides, sh Maailmapangas ja ÜRO-s ning õpetanud üliõpilasi ja koolitanud juhte üle 20 ülikoolis erinevates riikides. Ivari professionaalse huvi fookuses on kõik, mis on seotud majandusprotsesside, inimeste käitumise ja psühholoogiaga, ning tema tõeliseks kireks on turundus, kuna see ühendab tarbijakäitumise organisatsiooni strateegiaga ning kätkeb endas lugematuid võimalusi inimeste psühholoogia tundmaõppimiseks, mõjutamiseks ja juhtimiseks, pakkudes väljakutseid ja mitmekesisust igal sammul. Ühendades tugeva teooriatausta oma rikkaliku praktilise kogemusega suudab Ivar välja pakkuda töötavaid lahendusi igas inimkäitumise mõjutamisega seotud valdkonnas alates luksuskaupade brändingust kuni poliitiliste kampaaniateni.

Rain Kuldjärv
Rain on töötanud üle viieteistkümne aasta TFTAK-is. Koolitaja teadustöö keskendub innovatiivsete, tervislike ja keskkonnasõbralike toidu- ja joogitoodete arendamisele, mis oleksid kõrge kvaliteediga ja taskukohased ülemaailmsele tarbijale. Tema suur kirg on fermenteerimine. See huvi viis ta õppima toidutehnoloogiat ning tööle Toidu- ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskusesse.
Lisaks jälgib ta pidevalt turutrende ja teeb tihedat koostööd ettevõtetega, et viia teadustööst sündinud ideed reaalsesse ellu – tulemuseks on mitmed auhinnatud ja tarbijate poolt armastatud tooted. Tema eesmärk on luua tooted, mis on ühtaegu tervislikud, toitainerikkad, maitsvad ja keskkonnasõbralikud. Ta usub, et tervislik toit võib ja peabki olema maitsev.

Merje Kips
Merje on enam kui 25-aastase kogemusega toiduainetööstuse tippjuht, kellel on põhjalik taust tootearenduse, kvaliteedijuhtimise ja ärijuhtimise valdkondades. Ta on alates 2024. aastast Kulinaaria OÜ tegevjuht, olles seal varem töötanud ka äriarendusjuhina pea üheksa aastat. Varasemalt on ta juhtinud arendus- ja kvaliteedivaldkonda Saarioinen Eesti OÜ-s ning töötanud arendusdirektori ja tegevjuhina ettevõtetes nagu Fazer Amica, AS Kalev ja Salutaguse Pärmitehas (Lallemand Inc).
Merjel on magistrikraad ärijuhtimises (MBA) Tallinna Tehnikaülikoolist ning tema karjäär on keskendunud just toidusektori innovatsioonile, tootearendusele ja strateegilisele juhtimisele.

Mihkel Urmet
Mihkel on arhitekt, kestlik kalur ja Ruhnu sinimajanduse üks eestvedajatest. Juhib Ruhnu Kultuuriruumi, tegeleb hobikokandusega ja rajas koos elukaaslasega Baltikumi esimese vetikafarmi. Planeet Ruhnu on eksperimentaalne vetikafarm Ruhnu saarel Liivi lahes, Eesti ja Läti ranniku vahel. Juba paar aastat on nad korjanud saare ümbritsevast merest toiduks sobilikke vetikaid ja arendanud erinevaid tooteid – alates magus-soolasest-umamisest vetikašokolaadist kuni käekreemini, mis sobib karedaid käsi hooldama pärast lestapüüki.
Sel aastal alustati avamerefarmis kasvatusega, katsetades hetkel mittekinnituvat põisadru (Fucus vesiculosus) innovaatilisel meetodil, et saavutada toiduks sobilik kvaliteet. Kuna vetikate toiduks tarvitamine pole Eestis ajalooliselt laialt levinud, plaaniti seda tutvustada läbi kahe esmase toote. Üks tervislikumaid neist on vetikatest kimchi, mis võiks olla üks planeedi tervislikumaid toite. Üks nende lõbusamaid on aga Planeet Ruhnu vetikagin, mis saavutas sügisel Eesti joogi konkursil hõbemedali ja teeb laineid juba Brüsselis ning kaugemalgi.
![]() | ![]() |

