Mida arvad vedelkütuse seaduse muudatustest?
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Muudatuste eesmärk on viia Eesti õigus kooskõlla Euroopa Liidu määruse (EL) 2023/2405 ehk kestlike lennukütuste määrusega.
Keda mõjutab?
kestlike lennukikütuste tarnijaid
kestlike lennukikütuste taristu haldajat (Tallinna lennujaam)
Tallinna lennuväljal tankivad lennuettevõtjaid
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
Eelnõuga määratakse kestlike lennukikütuste tootmise, tarnimise, tankimise ja aruandlusega seotud kohustuste täitmist koordineerivad pädevad asutused Eestis. Pädevad asutused on edaspidi Transpordiamet ja Keskkonnaamet (eelnõu p 2).
Plaanitavate muudatustega lisatakse seadusesse kestlike lennukikütuste ning lennukikütuse tarnija mõiste (eelnõu p 3):
Kestlikud lennukikütused võivad olla sünteetilised lennukikütused, lennukite biokütused või ringlusse võetud süsiniku põhised lennukikütused.
Lennukikütuse tarnija mõiste on EL-i kestlike lennukikütuste määruse kohaselt taastuvenergia direktiivi artikli 2 teise lõigu punktis 38 määratletud kütusetarnija, kes tarnib lennukikütust või lennunduses kasutatavat vesinikku liidu lennujaamas. Direktiivi kohaselt on kütusetarnija kütust turule tarniv üksus, mis vastutab selle eest, et kütus läbib aktsiisimaksu punkti, või elektrienergia puhul või kui aktsiisi ei kohaldata või kui see on põhjendatud, liikmesriigi poolt määratud muu asjakohane üksus.
Eelnõu kohaselt lennukikütuste tarnimisel ja tankimisel lähtutakse EL-i kestlike lennukikütuste määruses sätestatud kestliku lennukikütuse osakaalust. Kestliku lennukikütuse osakaal on sätestatud otsekohalduva EL-i kestlike lennukikütuste määruse I lisas ja seaduses osakaalu sätestamiseks puudub vajadus, mistõttu õigusselguse huvides antakse seaduses viide EL-i kestlike lennukikütuste määrusele. Määruse kohaselt on näiteks alates 1. jaanuarist 2025 igal aastal kestlike lennukikütuste miinimumosakaal 2 % ning alates 1. jaanuarist 2030 6 %, mille puhul on perioodil 1. jaanuarist 2030 kuni 31. detsembrini 2031 sünteetiliste lennukikütuste kogu perioodi keskmine osakaal 1,2 %, millest igal aastal on sünteetiliste lennukikütuste miinimumosakaal 0,7 %(eelnõu p 6).
Plaanitavate muudatustega kehtestatakse, et kui tarnijal on tekkinud kestlike lennukikütuste miinimumosakaalu kohustuse täitmise puudujääk, tarnib ta järgmisel aruandeperioodil turule lisaks asjaomase aruandeperioodi kohustuslikule kestliku lennukikütusekogusele ka eelmise perioodi puudujäägiga võrdse kütusekoguse (eelnõu p 6).
- Eelnõu kohaselt laiendatakse vedelkütuse seaduses olevat kütuse säästlikkuse kriteeriumitele vastavuse tõendamise korda edaspidi ka kestlikele lennukikütustele (eelnõu p 8). Tarnijad ja lennukikütuse tarnija peavad säilitama edaspidi tarbimisse lubatud biokütuse ja kestliku lennukikütuse kohta teabe, mis võimaldab kontrollida kütuse säästlikkuse kriteeriumitele vastavust kogu tarneahela ulatuses. Teavet säilitatakse vähemalt viis aastat.
Eelnõuga sätestatakse karistused lennuettevõtjale ja lennukikütuse tarnijale kestlike lennukikütuste miinimumosakaalu nõuete rikkumise ning kestlike lennukikütuste omaduste või päritolu kohta teabe esitamise nõuete rikkumise korral (eelnõu p 16):
Kestliku lennukikütuse miinimumosakaalu nõuete rikkumise eest, aruandekohustuse täitmisel kestlike lennukikütuste omaduste või päritolu kohta eksitava või ebatäpse teabe esitamise eest või lennukikütuse tankimise nõuete rikkumise eest karistatakse kuni 300 euro suuruse rahatrahviga.
- Kui kestliku lennukikütuse miinimumosakaalu nõuete rikkumise paneb toime juriidiline isik, karistatakse rahatrahviga, mis on vähemalt kaks korda ja kuni neli korda suurem kui tavapärase lennukikütuse ja kestliku lennukikütuse tonni keskmise aastahinna vahe, korrutatuna Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2023/2405 artiklis 4 ja I lisas osutatud miinimumosakaalu nõuetele mittevastavate lennukikütuste kogusega tonnides.
Kui teo paneb toime juriidiline isik, karistatakse aruandekohustuse täitmisel kestlike lennukikütuste omaduste või päritolu kohta eksitava või ebatäpse teabe esitamise eest rahatrahviga, mis on vähemalt kaks korda ja kuni neli korda suurem kui tavapärase lennukikütuse ja kestliku lennukikütuse tonni keskmise aastahinna vahe, korrutatuna nende lennukikütuste kogusega tonnides, mille kohta eksitavat või ebatäpset teavet esitati.
Kui lennukikütuse tankimise nõuete rikkumise paneb toime juriidiline isik karistatakse rahatrahviga, mis on vähemalt kaks korda ja kuni neli korda suurem kui lennukikütuse tonni keskmine aastahind, korrutatuna tankimata jäänud kütuse aastase üldkogusega tonnides.
Millal jõustuvad muudatused?
Muudatused jõustuvad üldises korras. Hetkel ei ole teada, millal muudatused jõustuvad.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 29. maiks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan riigikogu majanduskomisjonile.