Mida arvad plaanitavatest muudatustest seoses geograafilise tähise kaitsega?
Mis on geograafiline tähis?
Geograafiline tähisega tähistatakse kindlast geograafilisest piirkonnast pärinevaid tooteid, millel on sellest piirkonnast pärinemise tõttu teatud omadused. Üldjuhul viitab tähis geograafilise piirkonna nimele. Erinevalt muudest tööstusomandi liikidest ei teki kellelgi ainuõigust geograafilisele tähisele. Kaitstud tähist võivad kasutada kõik tootjad, kes tegutsevad määratletud piirkonnas ja kelle toodetel on eelviidatud omadused. Ülejäänud isikud ei tohi tähist kasutada.
Mis on muudatuste eesmärk?
Eelnõu eesmärk on võimaldada tootjatel kaitsta käsitöönduslikke ja tööstustooteid (näiteks Eestis Haapsalu ravimuda, Muhu tikand, Saaremaa sepad, Setu pits) ning nende traditsioonilist oskusteavet Euroopa Liidus ja ka mujal. Eelnõuga luuakse eeldused ELi määruse 2023/2411 kohaldamiseks Eestis.
Mis on ELi määruse 2023/2411 sisu?
Määrus võimaldab käsitöönduslike ja tööstustoodete geograafiliste tähiste kaitset Euroopa Liidu üleselt, mis tähendab, et selle määruse alusel kaitstud käsitööndusliku ja tööstustoote geograafiline tähis on kaitstud kõikides Euroopa Liidu liikmesriikides.
Keda mõjutab?
Plaanitavad muudatused mõjutavad ettevõtteid, kes taotlevad kaitset käsitööndusliku või tööstustoote geograafilisele tähisele või soovivad sellist kaitse saanud tähist õiguspäraselt kasutada. Praktikas ei ole Eestis käsitöönduslike ega tööstustoodete puhul kunagi kasutatud geograafilise tähise kaitse võimalust.
Millised on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Eelnõu tunnistab kehtetuks geograafilise tähise instituuti määratlevad, geograafilise tähise kaitse kriteeriume ja kaitstud geograafilisest tähisest tekkivaid õigusi ja kohustusi sisaldavad sätted geograafilise tähise kaitse seaduses, sest nii käsitöönduslike ja tööstustoodete geograafiliste tähiste määratlus ja kaitsekriteeriumid kui ka õiguste ja kohustuste sisu tulenevad ELi määrusest 2023/2411 (vt eelnõu § 1 punktid 1 ja 4).
- Eelnõu tunnistab kehtetuks ka geograafiliste tähiste registrit ning selle kandeid puudutavad sätted, kuna ELi määruse 2023/2411 kohaselt registreeritakse käsitöönduslike ja tööstustoodete geograafilised tähised Euroopa Liidu üleses registris (vt eelnõu § 1 punkt 4). Samuti tunnistatakse kehtetuks riigisisest geograafiliste tähiste registreerimise menetlust, registritoiminguid ja vaidlustamist puudutavad sätted.
- Kaitstava geograafilise tähise, millega tähistatav käsitöönduslik või tööstustoode pärineb Eestist, registreerimise taotluse võib eelnõu kohaselt patendiametile esitada tootjarühm (ühendus, kuhu peamiselt kuuluvad ühe ja sama tootega tegelevad tootjad); üksik tootja (ettevõtja, kes tegeleb käsitöönduslike ja tööstustoodete ühe või mitme tootmisetapiga); Eesti kohaliku omavalitsuse üksus, nende maakondlik liit või muu ühendus või ettevõtluse toetamise eesmärgil tegutsev juriidiline isik; mitu taotlejat ühiselt (vt eelnõu § 1 punkt 6).
- Eelnõu kohaselt peab geograafilise tähise registreerimise taotlus sisaldama vastavat koonddokumenti, tootespetsifikaati, taotlust täiendavaid dokumente, volikirja (kui tootjarühmal või ühistel taotlejatel on ühine esindaja) ning andmeid tasutud riigilõivu kohta (vt eelnõu § 1 punktid 9-11). Koonddokumendis tuleb esitada geograafilise tähisena kaitstav nimetus, tähisega tähistatav toode, toote kirjeldus, geograafilise piirkonna täpne määratlus ning toote ja geograafilise piirkonna seose kirjeldus. Tootespetsifikaadis sisaldub näiteks geograafilise tähisena kaitstav nimetus, toote liik, tootekirjeldus, geograafilise piirkonna kirjeldus ja teave, tootmismeetodite kirjeldus, pakendamisega seotud teave. Taotlust täiendavates dokumentides peab sisalduma muu hulgas taotleja ning järelevalveasutuse nimi ja kontaktandmed, taotleja esindaja andmed, füüsilisest isikust taotleja kodakondsuse andmed, samuti taotlemise õigust põhjendavad andmed.
- Eelnõu kohaselt tuleb geograafilise tähise registreerimise taotlus esitada patendiametile elektrooniliselt, kasutades taotluste elektroonilise esitamise süsteemi. Taotlus peab olema eesti keeles ning taotluse esitamise eest tuleb tasuda riigilõivu (vt eelnõu § 1 punkt 12). Riigilõiv suureneb praeguselt 105 eurolt 160 euroni (vt eelnõu § 3 punkt 2).
- Lisaks näeb eelnõu ette, et patendiamet on pädev asutus geograafilise tähise registreerimise taotluste, registreeringu muutmise ja registreeringu tühistamise riigisiseses menetluses (vt eelnõu § 1 punkt 13).
- Eelnõu reguleerib käsitöönduslike ja tööstustoodete geograafiliste tähiste registreerimise taotluste menetluse riigisisest staadiumi, sealhulgas vastuväidete menetlust (vt eelnõu § 1 punktid 30 ja 31). Patendiamet lõpetab riigisisese menetluse otsusega. Patendiamet teeb positiivne otsuse, kui eelneva kontrolli positiivsete tulemuste avaldamise järel vastuväiteid ei esitata või kui vastuväite esitamise korral on Patendiameti hinnang taotlusele positiivne. Kui taotlus ei vasta eelnõus sätestatule, lükkab Patendiamet geograafilise tähise registreerimise taotluse oma otsusega tagasi. Mõlemal juhul kaasneb otsuse avaldamine Eesti Kaubamärgilehe kaudu. Positiivse otsuse korral edastab Patendiamet vajalikud andmed ELi ametile menetluse ELi staadiumi alustamiseks. Samuti avaldab patendiamet positiivse otsuse korral ajakohase heakskiidetud tootespetsifikaadi redaktsiooni Eesti Kaubamärgilehe kaudu.
- Eelnõu reguleerib ka käsitöönduslike ja tööstustoodete geograafiliste tähiste registreeringute muutmise riigisisest staadiumi, sealhulgas vastuväidete menetlust (vt eelnõu § 1 punkt 38). Registreeringu muutmise avalduse võib esitada geograafilise tähise taotleja ise ning samuti selle tähisega tähistatava toote õiguspärane kasutaja. Muutmise avaldus peab olema põhjendatud. Avaldus tuleb esitada elektrooniliselt patendiametile eesti keeles ning tasuda tuleb riigilõiv 120 eurot. Kui registreeringu muutmise avaldusele vastuväiteid ei esitata või kui vastuväite suhtes on saavutatud kokkulepe, teeb patendiamet otsuse registreeringu muutmise avalduse heakskiitmise kohta. Patendiamet avaldab Eesti Kaubamärgilehe kaudu otsuse koos muudetud tootespetsifikaadi ja koonddokumendiga, kui see on asjakohane. Samuti edastab patendiamet Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ametile vajalikud andmed.
- Eelnõu reguleerib ka käsitöönduslike ja tööstustoodete geograafiliste tähiste registreeringute tühistamise avalduste menetluse riigisisest staadiumi, sealhulgas vastuväidete menetlust (vt eelnõu § 1 punkt 39). Registreeringu tühistamise avalduse võib esitada geograafilise tähise taotleja ise ning samuti õigustatud huviga isik, kellel on Eestis elukoht, asukoht või tegutsev kaubandus- või tööstusettevõte. Tühistamisavaldus peab olema põhjendatud, sh peab see sisaldama põhjendust selle esitaja õigustatud huvi ja tühistamise aluseks olevate õiguslike ja faktiliste asjaolude kohta. Kui tühistamist nõuab taotleja, ei ole põhjendused asjakohased. Avaldus tuleb esitada elektrooniliselt patendiametile, eesti keeles ja tasudes ettenähtud riigilõivu (120 eurot). Kui tühistamisavaldusele vastuväiteid ei esitata või ei ilmne vastuolu määruse 2023/2411 ja selle rakendusaktides sätestatuga, teeb patendiamet otsuse tühistamisavaldus heaks kiita. Sel juhul edastab patendiamet vajalikud andmed ELi ametile ning patendiamet avaldab otsuse Eesti Kaubamärgilehe kaudu.
- Eelnõu täpsustab käsitöönduslike ja tööstustoodete geograafiliste tähiste kasutamise üle toimuva riikliku järelevalve sätteid, ühtlustades neid ELi määrusest 2023/2411 tulenevate kohustustega (vt eelnõu § 1 punktid 42-45).
- Kaitstud geograafilist tähist kasutav tootja peab esitama Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametile elektrooniliselt tootja kinnituse enne toote turule laskmist ning seejärel iga kolme aasta tagant uuesti, et tõendada toote jätkuvat vastavust tootespetsifikaadile (vt eelnõu § 1 punkt 45). Seejärel kontrollib Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet tootja esitatud kinnituse nõuetekohasust, sealhulgas selle täielikkust ja vastavust geograafilise tähise registreeringu andmetele. Kui amet on veendunud, et kinnituses esitatud teave on täielik ja järjepidev ning ei ole muid nõuetele vastavusega seotud reservatsioone, annab amet välja toote geograafilise tähise kasutamise loa või pikendab olemasolevat luba.
Millal jõustuvad muudatused?
- Muudatused jõustuvad eelnõu kohaselt 2025. aasta 1. detsembril, sest sel kuupäeval rakendub täielikult määrus 2023/2411 (vt eelnõu § 4).
- Enne 2025. aasta 1. detsembrit Eestis registreeritud geograafilise tähise kaitsele kohaldatakse nende registreerimise ajal kehtinud seadust, kui sellise tähise riigisisene kaitse ei ole vastuolus Euroopa Liidu õigusega (vt eelnõu § 1 punkt 46). Kui on ilmnenud sellise tähise riigisisese kaitse vastuolu Euroopa Liidu õigusega, kustutab patendiamet enne 2025. aasta 1. detsembrit Eestis registreeritud geograafilise tähise registreeringu riiklikust geograafiliste tähiste registrist.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest geograafilise tähise kaitse seaduses. Vastust ootan hiljemalt 20. novembriks e-posti aadressile marko@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan justiits- ja digiministeeriumile.