Mida arvad alkoholimüügi nõudeid lihtsustavatest muudatustest?
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Plaanitavate muudatuste eesmärk on vabastada ettevõtjad liialt bürokraatlike nõuete täitmisest.
Keda mõjutab?
e-kaubanduse platvormid
alkoholi müüjaid (kauplused, toitlustusasutused, avalike ürituste korraldajad jt)
alkoholitootjad
sideteenuse osutajad
amatöörraadiojaama tööloa taotlejad
raadiosagedustel tegutsevad raadioteenuse osutajad
lõhkematerjali käitlevad ettevõtjad
tarbijad ja kauplejad, kes osalevad tarbijavaidluste komisjoni menetluses
tubakatoodete jaemüüjad
reisiettevõtjad, kellel on turismiseaduse tähenduses kohustus omada tagatist
väärismetalltoodete valmistajad ja sissevedajad
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
Alkoholiseaduse muudatused
Edaspidi on alkohoolse joogi jaemüük lubatud e-kaubanduses ilma kauplust või toitlustusettevõtet omamata (eelnõu § 1 p 1). Kehtiva korra kohaselt on alkohoolse joogi jaemüük lubatud e-kaubanduses üksnes ettevõtja kaupluse või toitlustusettevõtte kaudu, mis on kantud majandustegevuse registrisse.
Kehtiv alkoholiseadus sätestab, et alkohoolse joogi jaemüük müügisaalita müügikohas on keelatud. Eelnõuga täpsustatakse sätet nii, et müügisaali nõue ei kohaldu alkohoolse joogi jaemüügile e-kaubanduses, toitlustusettevõttes või avalikul üritusel (eelnõu § 1 p 3).
Eelnõu kohaselt on alkohoolse joogi jaemüük kaupluses ja toitlustusettevõttes lubatud, kui kellaaja täpsusega fikseeritakse kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis kõik alkohoolse joogi jaemüügi tehingud (eelnõu § 1 p 4). Kehtiv regulatsioon sätestab, et alkohoolse joogi jaemüük kaupluses ja toitlustusettevõttes on lubatud, kui tegevuskohas asub kassaaparaat, mille kaudu tuleb fikseerida kõik alkohoolse joogi jaemüügil sooritatavad tehingud.
Eelnõuga täpsustatakse alkohoolse joogi valduse üleandmise hetkel vanuse tuvastamise viisi. Edaspidi peab senine valdaja tuvastama valduse omandaja vanuse kas isikut tõendava dokumendi andmete alusel või kõrge usaldusväärsuse tasemega e-identimise süsteemi vahendi abil, milleks on näiteks Smart-ID või riigi autentimisteenuse (TARA) kaudu teiste liikmesriikide eID-vahendid (eelnõu § 1 p 5). Kehtiv regulatsioon näeb ette vanuse tuvastamist üksnes isikut tõendava dokumendi alusel.
Elektroonilise side seaduse muudatused
Plaanitavate muudatustega pikendatakse amatöörraadiojaama tööloa kehtivuseaega senise viie aasta pealt kümne aasta peale (eelnõu § 2 p 2).
Eelnõuga kehtestatakse erand sellisele sagedusloa kehtivuse tähtajale, mis on antud raadioteenuse osutamiseks. Uue sätte kohaselt annab Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) raadioteenuse osutamiseks raadiosageduse kasutajale sagedusloa kehtivusega kuni raadioteenuse osutamise tegevusloa kehtivuse lõppemiseni, kuid mitte kauemaks kui seitsmeks aastaks (eelnõu § 2 p 3). Hetkel kehtib raadioteenuse osutamise otstarbel kasutatav sagedusluba vaid ühe aasta ja raadioteenuse osutaja peab taotlema raadioloa kehtivuse ajal sagedusloa kehtivuse pikendamist igal aastal.
Kehtiv seadus sätestab sageduslubade pikendamise üldised alused ja korra, kuid ei täpsusta pikendatud sagedusloa kehtivusaega. Eelnõuga nähakse ette, et sagedusluba on võimalik pikendada sama pika tähtaja võrra, kui on vastavale sagedusloa liigile ette nähtud algne maksimaalne kehtivusaeg (eelnõu § 2 p 7, 8). Näiteks sagedusluba, mis on antud raadiosageduste kasutamiseks vee- või õhusõiduki pardal kolmeks aastaks, on võimalik pikendada kuni kolme aasta võrra.
Lõhkematerjaliseaduse muudatused
Plaanitavate muudatustega kaotatakse hetkel kehtiv veoloa kohustus lõhkematerjali vedamiseks Eestis ning see asendatakse teatamiskohustusega (eelnõu § 3 p 1, 2). Muudatuste kohaselt tuleb edaspidi lõhkematerjali vedamiseks Eestis esitada Politsei- ja Piirivalveametile hiljemalt kolm tööpäeva enne vedu elektrooniline veoteatis. Veoteatis peab sisaldama andmeid vedaja, saadetise saaja ja lõhkematerjali kohta ning veoviisi, -marsruuti ja -aega.
Riigilõivuseaduse muudatused
Eelnõuga tõuseb amatöörraadiojaama tööloa riigilõiv10 eurolt 20 eurole (eelnõu § 4 p 1).
Muudatustega plaanitakse proportsionaalse riigilõivusüsteemi kehtestamine raadioteenuse sageduslubadele. Seadusesse lisatakse uus punkt, mille kohaselt raadioteenuse osutamiseks ringhäälinguvõrgu raadiosaatjale sagedusloa kuni seitsmeks aastaks andmise või kehtivusaja pikendamise eest tasutakse riigilõivu 1/7 osa lisas 3 sätestatud määrast iga aasta kohta (eelnõu § 4 p 2).
Tarbijakaitseseaduse muudatused
Plaanitavate muudatustega nähakse ette, et reeglina vaatab tarbijavaidlusasja läbi ja lahendab vaidluse ainuisikuliselt komisjoni esimees (eelnõu § 5 p 1, 2). Kui vaidluse läbivaatamise käigus kogutud teabe ja tõendite alusel on vaidluse asjaolud ebaselged või keerukad, võib komisjoni koosseisu kinnitada ka kolmeliikmelina. Kolmeliikmeline komisjon koosneb komisjoni esimehest, ettevõtlus- või kutseliidu esindajast ja tarbijate huve esindava organisatsiooni või asutuse esindajast. Kehtiva seaduse kohaselt lahendab komisjon vaidlusi reeglina kolmeliikmelises koosseisus ning kui asjaolud on selged, lahendab komisjoni esimees vaidluse ainuisikuliselt.
Muudatustega kaob tarbijavaidluste komisjoni sekretariaadi kohustus koostada istungitest mahukaid protokolle ning see asendub istungi helisalvestamise kohustusega (eelnõu § 5 p 3).
Eelnõu annab tarbijavaidluste komisjoni õiguse otsustada menetluse alustamata jätmise või lõpetamise üle (eelnõu § 5 p 4). Kehtiva regulatsiooni kohaselt on selline pädevus komisjoni esimehel, kes teeb otsuse vastavalt sekretariaadi ettevalmistatud ettepanekule.
Plaanitavate muudatustega nähakse ette, et avaldust ei pea võtma menetlusse , kui vaidlusaluse kauba või teenuse väärtus või tarbija nõude suurus on alla 50 euro (eelnõu § 5 p 5). Kehtivas korras on alampiiriks 30 eurot.
Tubakaseaduse muudatused
Muudatustega täiendatakse tubakaseadust uue lausega, mille kohaselt tubakatoote ja tubakatootega seonduva toote müügisaaliga müügikoht on kaupleja valduses asuv selgelt eristatav ja piiritletud eraldi ruum või ruumi osa, kuhu tarbija siseneb tehingu tegemiseks (eelnõu § 6). Tubakaseaduse muudatusega luuakse õigusselgust müügisaaliga müügikoha termini defineerimise teel, sest tubakaseadus keelab tubakatoodete müügi müügisaalita müügikohas, kuid müügisaalita müügikoht on defineerimata.
Turismiseaduse muudatused
Plaanitava muudatuse tulemusel esitavad turismiettevõtjad edaspidi tagatise dokumendid (allkirjastatud kindlustuspoliis, pangagarantii) TTJA-le üksnes majandustegevuse registri kaudu (Eesti teabevärava või notari kaudu), nii nagu esitatakse ka majandustegevusteateid (eelnõu § 7). Tagatise dokumendi esitamise viisi ei ole seni seaduses reguleeritud.
Väärismetalltoodete seaduse muudatused
Eelnõuga muudetakse väärismetalltoodete nimemärgise registreerimine ühekordseks tegevuseks ehk nimemärgise registreering on edaspidi tähtajatu (eelnõu § 8 p 1). Kehtiva korra järgi on registreering tähtajaline ja vajab iga kümne aasta tagant uuendamist. Kehtima jääb seaduses olev erand, mille kohaselt tuleb nimemärgise registreeringule tähtaeg määrata juhul, kui nimemärgise registreerimisel sissevedaja esitatud sisseveetava väärismetalltoote valmistanud ettevõtja kirjalik nõusolek on tähtajaline.
Plaanitavate muudatustega loetakse enne muudatuse jõustumist registreeritud nimemärgised kehtivaks tähtajatult, välja arvatud juhul, kui registreering põhines tähtajalisel kirjalikul nõusolekul (eelnõu § 8 p 3).
Millal jõustuvad muudatused?
Eelnõuga kavandatavad muudatused jõustuvad üldkorras ehk kümnendal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist. Hetkel ei ole täpselt teada, millal muudatused jõustuvad.
Turismiseaduse muudatus jõustub 30. päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 1. oktoobriks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille edastan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.