Mida arvad poliitreklaami nõuete rikkumise eest määratavatest trahvisummadest?
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Muudatuste eesmärk on tagada poliitreklaami läbipaistvuse määruse nõuetekohane ja mõjus täitmine.
Keda mõjutab?
Poliitreklaami tellijaid
reklaamiteenuse osutajaid/loojaid
reklaami avaldajaid (esitamine, edastamine, näitamine)
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
Plaanitavate muudatuste kohaselt teostab Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) riikliku järelevalvet Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse EL 2024/900 poliitreklaami läbipaistvuse ja suunamise kohta (eelnõu § 1 p 1). Näiteks on määruse kohaselt edaspidi TTJA-l õigus anda poliitreklaami teenuste osutajatele märku, kui nad ei täida määruses sätestatud kohustusi, anda korraldus rikkumiste lõpetamiseks ja nõuda tellijatelt või poliitreklaami teenuste osutajatelt määruse täitmiseks vajalike meetmete võtmist ja määrata trahve, rahalisi karistusi või muid finantsmeetmeid.
Eelnõu täiendab reklaamiseadust nii, et sätestatakse vastutus poliitreklaami läbipaistvuse määrusest tulenevate kohustuste rikkumise eest (eelnõu § 1 p 2). Eelnõu kohaselt võib poliitreklaami läbipaistvuse määrusese põhiliste kohustuste täitmata jätmise eest TTJA määrata karistuse:
6% füüsilisest isikust tellija või poliitreklaamiteenuste osutaja aastasissetulekust või eelarvest vastavalt sellele, kumb on suurem, või
6% juriidilisest isikust tellija või poliitreklaamiteenuste osutaja ülemaailmsest aastakäibest eelmisel majandusaastal.
Eelnõu kohaselt täiendatakse isikuandmete kaitse seadust sättega, kus sätestatakse vastutus suunamis- ja reklaamiedastusmeetodite nõuete rikkumisega seoses internetipõhise poliitreklaami tegemisega. Sätte kohaselt kohustuste rikkumise eest karistatakse füüsilist isikut rahatrahviga kuni 20 000 000 eurot. Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, karistatakse rahatrahviga kuni 20 000 000 eurot või kuni neli protsenti tema eelmise majandusaasta ülemaailmsest kogukäibest, olenevalt sellest, kumb summa on suurem (eelnõu § 2 p 1).
Millal jõustuvad muudatused?
Seadus jõustub 2025. aasta 10. oktoobril, kuna poliitreklaami läbipaistvuse määrust hakatakse tervikuna kohaldama 10. oktoobrist 2025.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 27. maiks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan justiits- ja digiministeeriumile.