Mida arvad plaanitavast eksperimenteerimisprojektist?
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Eesmärk on innovatsiooni edendamine, et testida innovaatilisi tooteid, teenuseid või tehnoloogiaid, mida olemasolev õigusraamistik muidu põhjendamatult pärsiks.
Keda mõjutab?
- Kõiki ettevõtteid, eriti IKT- ja idusektori ettevõtteid
- Teadus- ja arendusasutusi
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
Eelnõuga täiendatakse majandustegevuse seadustiku üldosa seadust uue jaoga „Majandustegevus eksperimenteerimisprojektina“. Selles jaos sätestatakse nõuded eksperimenteerimisprojekti taotlusele, taotluse nõuetekohasuse kontrollimisele, taotluse sisulise hindamise kriteeriumid, halduslepingus kokku lepitavad tingimused, aruandekohustus, halduslepingu ühepoolse lõpetamise asjaolud ja tähtaegse lõppemise järelmid (eelnõu § 1).
Eelnõuga määratletakse termin eksperimenteerimisprojekt (eelnõu § 281). Eksperimenteerimisprojekt on ajutine luba tuua turule uudne toode või teenus, mille turule laskmist kehtivad õigusaktid piiravad või millega seotud majandustegevuse nõuetele ettevõtja ei vasta. Pädev majandushaldusasutus võib eksperimenteerimisprojekti lubada ning otsustada, et projekti takistava õigusnormi kohaldamise asemel täidab ettevõtja asjassepuutuva õigusnormi eesmärgid muul viisil. Eksperimenteerimisprojekti on eelnõu kohaselt põhimõtteliselt võimalik ellu viia üksnes neis valdkondades, milles selline võimalus eriseaduses selgesõnaliselt ette nähakse (vt lisa 1).
Eksperimenteerimisprojekti on eelnõu kohaselt lubatud läbi viia, kui on täidetud järgmised kriteeriumid (eelnõu § 281).
Vastavas valdkondlikus õigusaktis on sätestatud tingimused eksperimenteerimisprojektide läbiviimiseks.
Toode või teenus on innovaatiline ning selle valmidusaste on projekti elluviimiseks piisav.
Projekti elluviimisel on positiivne mõju Eesti ühiskonnale või majandusele ning selle läbiviimine pole vastuolus avaliku korra või heade kommetega.
Projekti elluviimisega seonduv võimalik kasu on eelduslikult suurem sellega kaasnevast võimalikust kahjust.
Sealhulgas pole ohtu inimese elule, tervisele, varale või keskkonnale, avalikule julgeolekule ega häiri elutähtsate teenuste toimepidevust või üldhuviteenuse toimimist.
Eelnõuga sätestatakse nõuded eksperimenteerimisprojekti taotlusele (eelnõu § 282). Taotluse peab ettevõte esitama majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile. Taotlus peab lisaks projekti keskmes oleva toote, teenuse või tehnoloogia põhjalikule kirjeldusele sisaldama/selgitama:
ülevaadet õigusnormidest, mis projekti elluviimist takistavad, koos põhjendusega, miks just need sätted projekti elluviimist takistavad;
meetmeid, mida taotleja kavatseb rakendada, et tagada projekti ajal nende õigusnormide eesmärkide täitmine muul viisil. Näiteks, kui mõnel tegevusalal tegutsemiseks kehtib nõue, et tegevuskohas peab füüsiliselt olema kohal müüja, kuid ettevõtja soovib testida iseteeninduslikku tehnoloogiat, peaks ettevõtja selles taotluse punktis välja tooma lahendused, millega projekti ajal füüsiliselt kohal olevat müüjat asendatakse;
projekti eeldatavat mõju Eesti riigile, ühiskonnale või majandusele;
milline on projekti keskmeks oleva toote, teenuse või tehnoloogia valmidusaste. Kuivõrd projekti eesmärk on just uudsete ideede testimine, tuleb taotluses ära näidata ka see, milles seisneb testitava objekti innovaatilisus.
Eelnõu näeb ette, et majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) teeb taotluse esmase vormi- ja sisukontrolli ning annab sellele põhimõttelise hinnangu (eelnõu § 283). Positiivse eelhinnangu korral edastab MKM taotluse pädevale majandushaldusasutusele, kes teeb lõpliku sisulise hinnangu ja järelevalve. Juhul, kui projekti eeldused ei ole täidetud, võib majandus- ja kommunikatsiooniministeerium taotluse rahuldamata jätta.
Taotluse lõplikul rahuldamisel majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poolt sõlmib majandushaldusasutus taotlejaga halduslepingu, milles lepitakse kokku tingimused, mille täitmise korral on taotlejal lubatud eksperimenteerimisprojekt ellu viia (eelnõu § 283). Pärast halduslepingu sõlmimist tehakse eksperimenteerimisprojekti kohta kokkuvõtlik teave avalikkusele kättesaadavaks majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi veebilehel, vältides seejuures konfidentsiaalse teabe avaldamist.
Projekti ellu viiv ettevõtja esitab projekti elluviimiseks loa andnud majandushaldusasutusele perioodilisi aruandeid halduslepingu tingimustes ettenähtud mõistlikus mahus ja tähtaegadel. Aruanded peavad sisaldama teavet projekti kulgemise, saavutatud tulemuste ning aset leidnud vahejuhtumite kohta, samuti andmeid, mis võimaldavad hinnata projekti eesmärkide täitumist. Ettevõtja esitab koopia aruandest teadmiseks ka majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile (eelnõu § 284 lg 2).
Kui projekti eesmärkide saavutamiseks on vaja kauem aega, kui halduslepingus on sätestatud maksimaalne 2 aastat, võib pädev asutus ettevõtja põhjendatud taotluse alusel pikendada halduslepingu kehtivust korraga kuni üheks aastaks (eelnõu § 284 lg 4).
Eelnõuga sätestatakse riigilõivu tasumise kohustus eksperimenteerimisprojekti taotluse läbivaatuseks ning tasu regulaarse järelevalve eest (eelnõu § 285 ja § 2). Eelnõu kohaselt edastab MKM positiivse esmahinnangu korral taotlejale juhised riigilõivu tasumiseks taotluse läbivaatamise eest. Eksperimenteerimisprojekti taotluse läbivaatamise eest tasutakse riigilõivu 1200 eurot.
Millal jõustuvad muudatused?
Muudatused jõustuvad üldises korras ehk kümnendal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist. Hetkel ei ole teada, millal muudatused jõustuvad.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 1. detsembriks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.