03.12.2025
Mida arvad muudatusest lubada kriisi ajal tooteid turule ilma tavapärase menetluseta?
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium on koostanud eelnõu, mis võimaldab hädaolukorras turule lubada kriisi seisukohast oluliseks määratud kaupu ilma tavapärase asutuse poolt läbiviidud vastavushindamise menetluseta.
Anna hiljemalt 13. detsembriks teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest.
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Muudatuste eesmärk on tagada siseturu hädaolukorra ja vastupanuvõime määruse (EL) 2024/2747 (edaspidi IMERA määrus) ning sellega seotud koondmääruse (EL) 2024/2748 rakendamine Eesti õiguses.
Keda mõjutab?
- Kõiki ettevõtjaid
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Plaanitavate muudatustega sätestatakse, et teabevahetuse keskasutuse ja riikliku ühtse kontaktpunkti ülesandeid täidab Eestis majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (eelnõu § 1). Need rollid on vajalikud IMERA määruse rakendamiseks, et tagada kriiside ajal tõhus koordinatsioon ja teabevahetus nii teiste ELi liikmesriikide kui ka Euroopa Komisjoniga. Näiteks määruse kohaselt võivad liikmesriigi pädevad asutused valvsusrežiimi ajal esitada ettevõtjatele vabatahtlikke teabepäringuid elutähtsate kaupade ja teenuste tarneahelate, toodangu, kitsaskohtade ja sõltuvuste kohta. Samuti on näiteks siseturu hädaolukorra režiimi ajal komisjonil määruse kohaselt õigus esitada ettevõtjatele teabepäringuid tootmisvõimsuse, varude, tarneahelate, kriitiliste komponentide ja tarnetingimuste kohta.
- Eelnõu kohaselt võib majandus- ja kommunikatsiooniministeerium sõlmida teabevahetuse keskasutuse ja riikliku ühtse kontaktpunkti ülesannete täitmiseks halduslepingu riigi äriühinguga. (eelnõu § 1). Seletuskirjas on toodud välja, et nende ülesannete täitmiseks soovib ministeeriumsõlmida halduslepingu AS-iga Eesti Varude Keskus, kellel on senine kogemus varude ja tarneahelatega seotud riskide maandamisel. Haldusjärelevalvet sõlmitud halduslepingu täitmise üle teostab majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.
- Eelnõu annab majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile ning AS-le Eesti Varude Keskus õiguse saada kriisi lahendamiseks vajalikku teavet kõigilt riigiasutustelt ja nende andmekogudest (eelnõu § 1). Praktikas hõlmab koostöö näiteks riigikantseleid, siseministeeriumit, häirekeskust, rahandusministeeriumit ning maksu- ja tolliametit.
- Eelnõuga lisatakse toote nõuetele vastavuse seadusesse uus paragrahv, mis annab Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametile (edaspidi TTJA) volituse lubada ajutiselt kriisiolukorras turule lasta kriisi seisukohast olulisi tooteid, kasutades selleks ELi ühtlustamise õigusaktidesse lisatud hädaolukorramenetluste kohaldamist (eelnõu § 3). See võimaldab hädaolukorras turule lubada komisjoni rakendusaktiga kriisi seisukohast oluliseks määratud kaupu ilma tavapärase vastavushindamise menetluseta. Sellisel juhul annab TTJA loa nende toodete hädaolukorra aegseks turule laskmiseks ja –kui see on asjakohane –kasutuselevõtuks, tingimusel et on tagatud vastavus kõigile kohaldatavatele olulistele ohutusnõuetele. Nõuetele vastavust saab tõendada mitmel viisil, sealhulgas näiteks riikliku asutuse poolt tootja esitatud näidiste testimise kaudu. TTJA antud loas tuleb seejuures selgelt kirjeldada konkreetsed menetlused, mida nõuetele vastavuse kontrollimiseks kasutati, ning nende tulemused.
Millal jõustuvad muudatused?
Eelnõu kohaselt jõustuvad plaanitavad muudatused 2026. aasta 29. mail.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 13. detsembriks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.