06.06.2025
Mida arvad maksukohustuslaste registri uuest alamregistrist nimega töötamise kontrolli rakendus??
Rahandusministeerium on koostanud eelnõu, millega maksukohustuslaste registrist (MKR) kaotatakse kolm alamregistrit (ECS2, COMPLEX ja OMF1) ning samal ajal luuakse üks uus alamregister (TKR), sätestades ühtlasi selle alamregistri andmeallikad, andmete säilitamise tähtaja ning infosüsteemi turvaklassi. Anna hiljemalt 16. juuniks teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest.
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Muudatuste eesmärk on parandada järelevalve tõhusust, selgust registri andmekoosseisudes ning vähendada ebavajalikku andmete ja dokumentide säilitamist.
Keda mõjutab?
- Maksukohustuslaste registri subjekte
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Plaanitavate muudatustega maksu- ja tolliamet loob uue alamregistri nimega töötamise kontrolli rakendus (TKR), mille abil saab maksu- ja tolliamet kohapeal kiiresti kontrollida, kas töötamine on korrektselt registreeritud (TÖR-is) ja töövõtuahela info on esitatud (töövõtuahela ja töötamise kestuse infosüsteemis ehk TTKI-s) (eelnõu § 1 p 9). TKR-i eesmärgiks on toetada MTA maksuauditi osakonna tööd kohapealsete vaatluste läbiviimisel. Puutetundliku ekraaniga seadet kasutades saab maksuaudiitor kohapeal välja selgitada, kas füüsilise isiku töötamine on töötamise registris (TÖR) registreeritud, töötasu väljamaksed deklareeritud, kas tööd võimaldav isik on töövõtuahela ja töötamise kestuse infosüsteemis (TTKI) registreerimiskohustuse täitnud jms. Samuti annab TKR ka muud olulist teavet, mida on vaja vaatluse sujuvaks ja tulemuslikuks läbiviimiseks.
- Eelnõu kohaselt TKR-i raames töötleb maksu- ja tolliamet järgmisi andmeid (eelnõu § 1 p 9):
- andmed vaatlusaluse objekti kohta, konkreetselt selle nimetus, aadress, ehitisregistrikood ja muud identifitseerimistunnused, samuti vaatluse eesmärk ja selle läbiviimise staatus, läbiviimise aeg ning menetlustoimingu teinud ametniku ees- ja perekonnanimi;
- TÖR-st ja TTKI-st saadud andmed kontrollitavate isikute kohta;
- TTKI kontekstis ka objektil tööd tegeva isiku ehitusplatsil viibimise summeeritud aeg seitsme päeva kohta;
- märge, kas kontrollitav füüsiline isik on töötaja, füüsilisest isikust ettevõtja või kas ta kasutab ettevõtluskontot.
- Eelnõuga eemaldatakse MKR-i aktiivosast ekspordikontrolli süsteem ECS2, ekspordi tollideklaratsioonide töötlemise süsteem COMPLEX ja väljumise manifesti süsteem OMF (eelnõu §1 p-d 1, 2, 7, 11, 14, 15, 18–21). ECS2, COMPLEX-i ja OMF-i eemaldamine MKR-i aktiivosast on tingitud asjaolust, et tegemist on füüsiliselt ja moraalselt vananenud süsteemidega, mis ei ole käesoleval ajal kasutusel.
- Plaanitavate muudatuste kohaselt täiendatakse töövõtuahela ja töötamise kestuse andmekogusse (TTKI) kantavate andmete loetelu, lisades sinna kolmanda riigi kodakondsust või määratlemata kodakondsust omava isiku puhul info tema töötamise seadusliku aluse kohta (vastava loa tüüp ja loa kehtivusaeg) (eelnõu § 1 p 10).
- Muudatusega sätestatakse uus reegel, et maksu- või tollikliendi poolt paberkandjal esitatud dokument, mida kliendile ei tagastata ja mida ei võeta säilitamisele, hävitatakse pärast dokumendi digiteerimist ja registrisse kandmist esimesel võimalusel, kuid mitte hiljem kui kolme tööpäeva jooksul andmete registrisse kandmisest (eelnõu § 1 p 12).
- Plaanitavate muudatustega aktsiisideklaratsioonide rakenduse (ADEK) andmete säilitamise tähtaega lühendatakse 20 kalendriaastalt 10 kalendriaastani ja käibedeklaratsiooni rakenduse (KMD) andmete säilitamise tähtaega – 20 kalendriaastalt 15 kalendriaastani (eelnõu § 1 p 24 ja 25).
Millal jõustuvad muudatused?
Muudatused jõustuvad üldises korras ja hetkel ei ole teada, millal muudatused jõustuvad. Määruse paragrahvi 1 punktid 2 ja 7 jõustuvad 1. augustil 2025. a
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 16. juuniks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan rahandusministeeriumile.