Mida arvad ärikinnisvara mittefinantsstatistika kogumise plaanist?
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Määruse eesmärk on et täita olemasolevad andmelüngad ja võimaldada paremat finantsstabiilsuse jälgimist ning poliitikakujundamist.
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
Plaanitav määrus tagab, et ärikinnisvara statistika on ELi liikmesriikide vahel võrreldav ja järjepidev. Praegu on andmete kogumine ja esitamine riigiti erinev. Seega loob plaanitav määrus ametlikud andmeallikad ärikinnisvara statistika jaoks, mis hetkel puuduvad. Plaanitav määrus täiendavat halduskoormust määruse rakendamisel ettevõtetele tulevikus ei tekita, sest Eesti Statistikaamet saab statistika tootmiseks kasutada olemasolevaid andmeallikaid, nagu ehitusregister, maa-amet ja kinnistusraamat.
- Ärikinnisvara on plaanitava määruse kohaselt mis tahes elamukinnisvara, mille on omandanud või mida omab juriidiline isik, või mis tahes mitteelamukinnisvara, mille on omandanud või mida omab füüsiline või juriidiline isik, ning mis hõlmab (artikkel 1 p 2):
- kas olemasolevat või ehitusjärgus tuluteenivat vara, sealhulgas üürieluruume;
- olemasolevaid või ehitusjärgus mitteeluruume, mida omanikud kasutavad kas äri- vm tegevuseks;
- munitsipaaleluruume
- Plaanitava määruse kohaselt on ärikinnisvara mittefinantsstatistika jaoks kasutatavad muutujad (artikkel 5 p 1, lisa 1):
- ehitusload (hoonete arv, kasutatav põrandapind),
- alustatud ja lõpetatud ehitustööd (kasutatav põrandapind),
- ärikinnisvara hinnaindeksid,
- ärikinnisvara rendiindeksid,
- ärikinnisvara tehingute väärtus.
- Eelmises punktis nimetatud muutujatega seotud andmed koguvad kokku Euroopa Liidu liikmesriigid ning edastavad need Komisjonile (Eurostatile) (artikkel 5 p 2).
- Määruse kohaselt on Komisjonil õigus võtta vastu delegeeritud õigusakte, et muuta lisas esitatud muutujate loetelu (artikkel 5 p 3).
- Plaanitava määruse kohaselt võtavad liikmesriigid kõik vajalikud meetmed, et tagada edastatava ärikinnisvara mittefinantsstatistika ja sellega seotud metaandmete kvaliteet (artikkel 6 p 1).
- Eelnõu kohaselt hindab Komisjon (Eurostat) liikmesriikide edastatud andmete ja metaandmete kvaliteeti (artikkel 6 p 3).
- Plaanitava määruse kohaselt määruse alusel nõutava statistika tegemiseks püüavad liikmesriigid kasutada nii palju kui võimalik haldusandmeid, et vähendada vastamiskoormust. Lisaks võivad liikmesriigid kasutada mis tahes muid asjakohaseid andmeallikaid, sealhulgas uuringuid ja eraõiguslike andmevaldajate andmeid, samuti teaduslikult põhjendatud, hästi dokumenteeritud ja avalikult kättesaadavaid meetodeid või uuenduslikke lähenemisviise, vältides samal ajal liigset koormust vastajatele (artikkel 3). Seega näeb määrus ette, et statistikas kasutatavad andmed saadakse olemasolevatest haldusandmebaasidestning ettevõtjaid eraldi andmeid käesolevas määruses sätestatud andmete kogumiseks esitama ei pea.
Millal jõustuvad muudatused?
Käesolev määrus jõustub kahekümnendal päeval pärast selle avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Seda kohaldatakse alates 1. jaanuarist 2026.
Anna teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest. Tagasisidet ootan hiljemalt 25. aprilliks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan Statistikaametile.