Jaga oma mõtteid ettepaneku kohta lihtsustada pakendamata toiduga seotud nõudeid
Mis on muudatuste eesmärk?
Muudatuste eesmärk on vähendada toidukäitlejate halduskoormust ja lihtsustada müügipakendisse pakendamata toidu annetamist.
Keda mõjutab?
Plaanitavad muudatused mõjutavad müügipakendisse pakendamata toidu käitlejaid, eeskätt jaemüüjaid, sealhulgas toitlustamisega tegelevaid ettevõtjaid ja hulgimüüjaid.
Millised on olulisemad plaanitavad muudatused?
- Edaspidi peab jaekaubandusettevõtja, välja arvatud toitlustusettevõtja, tagama, et sidevahendi vahendusel müüdava toidu puhul on toidu kättetoimetamise ajal pakendil või sellele kinnitatud märgistusel esitatud teave üksnes toidu säilimisaja kohta, kui selle esitamine on toidualase teabe määruse kohaselt nõutud (eelnõu punkt 6). Muu kohustuslik toidualane teave ei pea enam olema toidu kättetoimetamise ajal tingimata pakendil või sellele lisatud märgistusel, vaid see võib olla kättesaadav ka muu vahendi kaudu, näiteks mobiilirakenduses, mille kaudu tellimus tehti, või kaupluse e-poes. Sidevahendi vahendusel müüdav toit on näiteks kaupluse e-poes või toidu tellimise ja kohaletoimetamise platvormi vahendusel müüdav toit.
- Eelnõu lihtsustab ka nõudeid toitlustusettevõttes sidevahendi vahendusel müüdava toidu, näiteks Wolti rakenduse vahendusel müüdava toidu kohustusliku toidualase teabe kättesaamise kohta selle toidu kättetoimetamise ajal. Kui kehtiva määruse kohaselt peab toitlustusettevõtja lisama tarbija soovil pakendatava toidu pakendile, sellele kinnitatud märgistusele või toiduga kaasasolevale teabelehele toidu nimetuse ja teabe allergeenide kohta, siis edaspidi võib see teave olla kättesaadav ka muu vahendi kaudu, näiteks mobiilirakenduses, mille kaudu tellimus tehti, või telefoni teel (vt eelnõu punktid 2 ja 3).
- Eelnõu kaotab kohustuse esitada jaekaubandusettevõttes, välja arvatud toitlustusettevõttes, tarbijale üleantava müügipakendisse pakendamata toidu ja tarbija soovil pakendatava toidu puhul käitleja nimi, kelle nime all toitu turustatakse (vt eelnõu punkt 5). Näiteks ei pea muudatuse kohaselt esitama käitleja nime, kui toitu müüakse kaupluse iseteenindusletis, näiteks sooja ja külma toidu letid, kus pakutakse tarbijale võimalust osta kaasa valmistoitu.
- Lisaks kaob eelnõuga kohustus esitada käitleja nimi jaekaubandusettevõttes, sealhulgas toitlustusettevõttes, tarbija juuresolekuta vahetult müügiks pakendatud toidu puhul (vt eelnõu punkt 7). Tarbija juuresolekuta vahetult müügiks pakendatud toit on näiteks kaupluse või kohviku tagaruumis vahetult müügiks pakendatud salat ja singirullid.
- Eelnõu kohaselt ei kohaldata edaspidi annetatava pakendamata toidu toidualase teabe suhtes riigisiseseid toidualase teabe nõudeid (vt eelnõu punkt 1). Kehtima jääb üksnes Euroopa Liidu määrusest tulenev nõue anda müügipakendisse pakendamata toidu puhul tarbijale teavet toidus sisalduvate allergiat või talumatust põhjustada võivate koostisosade või abiainete kohta.
Millal jõustuvad muudatused?
Muudatused jõustuvad üldises korras ehk kolmandal päeval pärast Riigi Teatajas avaldamist. Täpne jõustumise aeg ei ole hetkel teada.
Anna meile teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest müügipakendisse pakendamata toidu toidualase teabe esitamise nõuetes. Vastust ootan hiljemalt 24. novembriks e-posti aadressile marko@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan regionaal- ja põllumajandusministeeriumile.