Avalda arvamust kasvuhoonegaaside kauplemissüsteemi käitajate nimekirja muutmise kohta
Mis on muudatuste eesmärk?
Eelnõu eesmärk on võtta üle Euroopa Liidu direktiivid 2023/958 ja 2023/959 ning kaasajastada käitajate tegevusalade loetelu ja nendele kohalduvaid kohustusi. Lisaks on eesmärgiks lisada määrusesse süsinikdioksiidile lisaks ka teisi kasvuhoonegaase.
Keda mõjutab?
Muudatused mõjutavad mitmeid ettevõtteid, sh:
- energeetika sektori ettevõtted;
- erinevad tööstusettevõtted;
- õhusõiduki käitajad ja
- laevandusettevõtted.
Millised on peamised muudatused?
- Eelnõu kohaselt täieneb hetkel kehtivas määruses toodud paiksete heiteallikate ja nendega võrdsustatud käitajate tegevusalade loetelu. Näiteks lisandub nimekirja olmejäätmete põletamine (esialgu seire- ja aruandluskohustusega). Uuendatud nimekirja lisanduvad iga tegevusala juurde ka seiratavad kasvuhoonegaasid. Näiteks primaaralumiiniumi või alumiiniumoksiidi tootmise puhul on seiratavateks kasvuhoonegaasideks süsinikdioksiid ja perfluorosüsivesinikud (vt eelnõu § 1 p 3-7).
- Edaspidi laieneb Euroopa Liidu heitkogustega kauplemise süsteem meretranspordi süsinikdioksiidi heitele. Kauplemissüsteemi kohustusi peavad hakkama täitma reisijate ja kaubaveoga tegelevad laevandusettevõtjad laevadega kogumahutavusega üle 5 000. Meretransport peab alates 1. jaanuarist 2026. aastal tegevusaladel heitkoguste hulka arvatavate kasvuhoonegaaside hulka arvama ka metaani ja dilämmastikoksiidi heite (vt eelnõu § 14).
- Lisaks näeb eelnõu ette, et 2026. aastast eemaldatakse kauplemissüsteemist need käitised, kus aastatel 2019–2023 on üle 95% kasutatud kütusest olnud säästlikkuse kriteeriumidele vastav biomasskütus (vt eelnõu § 8 ja seletuskiri p 8 ja 2).
- Samuti on edaspidi selgelt välja toodud, et lennunduse valdkonnas seiratavaks kasvuhoonegaasiks on süsinikdioksiidi. Muutuvad ka kauplemissüsteemi kohaldamise kriteeriumid, näiteks suureneb istmete arvu piirmäär 30 000 istekohalt aastas 50 000 istekohale. Lisaks näeb eelnõu ette nimekirja lendudest, mille heitkoguseid ei võeta kauplemissüsteemi kuuluvate lendude heitkoguste arvestamisel arvesse, näiteks kiirabilennud, humanitaarabilennud ja tuletõrjelennud. Samuti on ette nähtud, et edaspidi kuuluvad kauplemissüsteemi vaid Euroopa Majanduspiirkonna sisesed lennud (vt eelnõu § 1 p 9-13).
Millal muudatused jõustuvad?
Eelnõu kohaselt jõustub määrus samal ajal, kui hetkel Riigikogu menetluses olev atmosfääriõhu kaitse seaduse ja teiste seaduste muutmise seadus (667 SE), mis jõustub üldises korras ehk täpset jõustumise aega ei ole teada.
Anna teada, mida arvad kasvuhoonegaaside kauplemissüsteemi käitajate nimekirja määruse muutmisest hiljemalt 25. juuliks e-postile ann.raun@koda.ee. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan kliimaministeeriumile.