Anna teada, mida arvad finantsvaidluste kohtuvälise organi loomise kohta
Mis on muudatuste eesmärk?
Eesmärgiks on, et võimalikult suur osa finantsteenuse klientidest saaks oma vaidluse efektiivselt, taskukohaselt ja kiiresti kohtuväliselt lahendada. Samuti loob finantsteenustega seotud vaidluste lahendamise kohtuväline organ võimaluse kindla üksuse poole pöördumiseks, mis on spetsialiseerunud finantsvaidlustele.
Keda mõjutab?
- Finantsteenuste osutajaid (näiteks pangad, liisingufirmad, hoiu-laenuühistud, makseasutused, ühisrahastuse platvormid, virtuaalvääringu teenuse pakkujad, valuutavahetuseteenuse pakkujad, kindlustusteenuse pakkujad)
- Välisriigi finantsteenuste osutajate filiaale Eestis
Mis on võimalikud muudatused?
- Soov on luua finantsvaidlustele spetsialiseerunud üksus, mis lahendaks finantsteenustega seotud vaidlusi.
Hetkel on arutlusel mitu mudelit:
Finantsinspektsiooni (edaspidi FI) juurde loodav üksus:
- kõigil (nii füüsilistel kui ka juriidilistel isikutel) on võimalik pöörduda üksuse poole;
- kaebuse saab esitada kõikide finantsteenuste osutajate vastu;
- Finantsinspektsioonil on olemas põhjalikud finantsteadmised, et tagada kvaliteetne vaidluse lahendus;
- tarbijast kliendile oleks pöördumine ja menetlemine tasuta, juriidilisele isikule kehtiks mõistlik tasu;
- kokkulepped on osapooltele õiguslikult siduvad ehk kokkuleppe täitmine on kohustuslik;
- raha tegevuseks tuleb FI eelarvest, kuid võimalik ka riigipoolne finantseerimine osaliste kohta, kes ei ole FI järelevalve all;
- FI avalikustab üksnes need otsused, mille puhul ei saavutatud kokkulepet;
- riskiks on potentsiaalne huvide konflikt (FI kui järelevalveasutus ning teiselt poolt neutraalne vaidluse lahendaja);
- välja jääksid vaidlused, mis puudutavad täitemenetlust, samuti finantsteenuste osutajate omavahelised vaidlused, lepingueelsetest läbirääkimistest tulenevad vaidlused, finantsteenuste osutaja majandustegevuse üldisi põhimõtteid puudutavad vaidlused ning vaidlused seoses õigusega kliente valida.
Turuosaliste erialaliitude juures tegutsevad finantsteenuste osutamisega seotud vaidluste lahendamise lepitusorganid:
- kõigil on võimalik kaebus esitada, kuid kaebuse saab esitada kõigi kokkuleppega liitunud finantsteenuse osutajate vastu;
- tegevust rahastavad lepitussüsteemiga liitunud turuosalised;
- tarbijale võiks olla kaebuse esitamine tasuta, juriidilisele isikule võib kohalduda sisenemistasu;
- tagatud oleks kõrge finantsteadmiste tase;
- kui ei jõuta kokkuleppele, siis esitatakse lepitusettepanek, mis ei ole kummagi lepitusosalise jaoks siduv. Sisulist kokkulepet lepitaja ei tee. Lepitaja kinnitatud kokkulepe on täitedokument, kui selle tunnistab maakohus määrusega täidetavaks;
- ühtegi otsust eraldi ei avalikustata;
- oht võib tekkida sõltumatusele, sest erialaliit esindab teenuseosutajad, kes on üheks vaidluse pooleks;
- välja jääksid vaidlused, mis puudutavad lepingueelseid läbirääkimisi ning vaidlused teenuseosutajate tüüptingimuste sisu ja hinnapakkumuse kohta. Välistatud peaksid olema ka vaidlused, mis oma olemuselt ei sobi lepitusmenetlusse.
Tarbijavaidluste komisjoni mudel:
- hõlmab nii füüsilisi või juriidilisi isikuid ning kaebuse saab esitada kõigi kauplejate vastu;
- füüsilisele isikule oleks menetlusprotsess tasuta, juriidilisele isikule kehtiks mõistlik tasu;
- juba täna on olemas struktuur ja ressursid vaidluste lahendamiseks;
- tagatud on ka suhteliselt kõrge erapooletuse tase;
- komisjoni otsused võiksid olla siduvad;
- rahastus tuleb arvatavasti riigieelarvest;
- otsused avaldatakse ilma vaidluses osalenud tarbija isikuandmeteta;
- komisjon ei lahendaks vaidlusi, mille puhul kahjunõue tuleneb surmajuhtumist, kehavigastusest või tervisekahjustusest. Samuti vaidlust, mille lahendamise kord on ette nähtud teistes seadustes.
Rahandusministeerium ootab mh tagasisidet järgnevatele küsimustele:
- Kas tuleks kehtestada vaidluste alam-/ülempiirid?
- Kas juriidilistel isikutel peaks olema võimalus kaebusi esitada?
- Millised täiendavad kriteeriumid tuleks seoses vaidluste ulatusega ette näha?
- Kas ja kuidas peaks olema tagatud kokkulepete täitmine?
- Kas on vajalik kehtestada piiranguid selles osas, et millised tarbijad ja ettevõtjad saavad kaebusi esitada?
Millal jõustuvad muudatused?
Eelnõu valmib eeldatavalt 2020. aasta sügis-talvel ning õigusakti vastuvõtmise aeg peaks plaanitult olema 2021. aasta suvi.
Anna teada, mida arvad finantsvaidluste kohtuvälise organi loomise osas ning millist mudelit pooldad. Tagasisidet ootame hiljemalt 29.oktoobriks küsitluse kaudu SIIT. Ettevõtete tagasiside põhjal koostan Kaubanduskoja seisukoha, mille saadan Rahandusministeeriumile.