11.12.2025
Anna tagasisidet plaanitava digitaalse Ärikukru võimalusteste kohta?
Euroopa Komisjon on tulnud välja EL ärikukru määruse ettepanekuga, millega soovitakse luua uus teenuseliik EL Ärikuru, mis vahendab ühtse kombineeritud teenusena juba olemasolevaid usaldusteenuseid nagu e-allkirjastamine, e-tembeldamine, ajatembeldamine ja tõendite käsitlemine, millele lisandub uue funktsionaalsusena autentimine ettevõttena. Anna hiljemalt 15. detsembriks teada, mida arvad plaanitavatest muudatustest.
Mis on plaanitavate muudatuste eesmärk?
Muudatuste peamine eesmärk on vähendada piiriüleste digitaalsete tehingute keerukust ja halduskoormust ettevõtjatele.
Keda mõjutab?
- kõiki EL ettevõtteid
- e-teenuste ja tarkvara pakkujaid
Mis on olulisemad plaanitavad muudatused?
- EL loob kohustusliku raamistikuga süsteemi, mille alusel peavad liikmesriigid tagama, et nende territooriumil oleks kättesaadav EL-i nõuetele vastav EL Ärikukru teenus. See tähendab, et iga liikmesriik peab korraldama, et erasektor saaks pakkuda EL Ärikukru teenust, mis vastab määruses sätestatud nõuetele.
- EL Ärikukkur koondab ühte pilvepõhisesse keskkonda kõik usaldusteenused. See hõlmab näiteks e-allkirjastamist, e-tembeldamist, ajatembeldamist ja digitaalsete tõendite (nt litsentsid) käsitlemist. See vähendab oluliselt integreerimise ja haldamise kulusid. Lisaks hõlmab see uut funktsiooni, milleks on autentimine ettevõttena (artikkel 5). Määruse kohaselt ELi Ärikukru kaudu tehtud toimingud on õiguslikult võrdväärsed paberdokumentide esitamisega.
- Liikmesriigid peavad tagama unikaalsete identifikaatorite süsteemi rakendamise, mis hõlmab ka neid ettevõtlusvorme, mida äriregistritesse ei kanta (nt MTÜd, kutseorganisatsioonid) (artikkel 9). See lihtsustab nende piiriülest koostööd, toetuste taotlemist ja digitaalsete teenuste kasutamist, sest nad saavad tõendatava, turvalise ja piiriülese digitaalse identiteedi. Liikmesriik peab tagama, et vajalikud koodid välja antakse.
- EL Ärikukru kohustuslikuks osaks saab registreeritud e-andmevahetusteenus. See tähendab, et oluliste dokumentide vahetamine on juriidiliselt tõendatav ja turvaline, pakkudes digitaalset alternatiivi tähitud kirjale (artikkel 13).
Millal jõustuvad muudatused?
Muudatused jõustuvad 20. päeval pärast nende avaldamist Euroopa Liidu Teatajas. Hetkel ei ole teada, millal muudatused jõustuvad.
Anna teada, kas toetad eelnõus toodud eesmärke ja pakutud lahendusi ning millised on seosed ning võimalikud ohukohad olemasolevate süsteemidega. Tagasisidet ootan hiljemalt 15. detsembriks e-posti aadressile ireen@koda.ee. Ettevõtete vastuste põhjal koostan koja seisukoha, mille saadan justiits- ja digiministeeriumile.