Jääb ebaselgeks, millistele ettevõtetele on tagatud gaasivarustus defitsiidi ajal
Eelnõu näeb ette, et kui hädaolukorras ei ole võimalik tagada gaasivarustust kõikidele tarbijatele, tagavad bilansihaldur ja jaotusvõrguettevõtja gaasitarnete säilitamise tarbijarühmadele järgmises järjestuses:
- kodutarbijad;
- eluruumide kütteks soojust tootev kaugkütterajatis, millel ei ole võimalik kasutada kütusena muud kütust kui gaas;
- elektrijaamad, mis kasutavad elektrienergia tootmiseks gaasi ning on olulise tähtsusega elektrisüsteemi toimimiseks;
- üldhuviteenuse osutajatest gaasitarbijad;
- muud kaitsetud gaasitarbijad, kelle puhul eeldatav gaasivarustuse katkestamise aeg on kuni kuus tundi;
- muud kaitsetud gaasitarbijad, kelle puhul gaasivarustuse katkestamise aeg on üle kuue tunni.
Koja hinnangul jääb eelnõus ebaselgeks, millised ettevõtted kuuluvad neljandasse, viiendasse ja kuuendasse tarbijarühma. See info on ettevõtetele väga oluline, sest sellest võib sõltuda, kas ettevõttele on tagatud maagaasi defitsiidi olukorras maagaasiga varustamine või mitte.
Näiteks ei selgu eelnõust, keda loetakse üldhuviteenuse osutajast gaasitarbijaks. Seletuskirjas on üksnes välja toodud, et sellesse tarbijarühma kuuluvad hooldekodud, toiduainetööstus ja põllumajandus. Samas ei ole täpselt teada, kas sellesse rühma kuulub kogu toiduainetööstus ja põllumajandussektor või üksnes teatud osa sellest. Lisaks on ebaselge, millised teistes valdkondades tegutsevad ettevõtted kvalifitseeruvad neljandasse tarbijarühma.
Eelnõu ei anna selget vastust ka küsimusele, millised ettevõtted hakkavad kuuluma viiendasse ja kuuendasse tarbijarühma. Segadust tekitab näiteks see, millistel gaasitarbijatel on eeldatav gaasivarustuse katkestamise aeg kuni kuus tundi ja millistel üle kuue tunni. Küsimusi tekitab ka kaitsetu tarbija mõiste, sest kehtiva maagaasiseaduse kohaselt saab kaitsetuks tarbijaks olla üksnes kodutarbija.
Eelnõus on kirjas, et tarbijarühmadesse määramise põhimõtted kehtestab valdkonna eest vastutav minister määrusega. Koja hinnangul peab ka eelnõu ja seletuskiri olema selgemad ning andma täpsemaid juhiseid, kuidas jagunevad ettevõtted erinevate tarbijarühmade lõikes. Seetõttu tegi koda Riigikogu majanduskomisjonile ettepaneku tuua eelnõus ja seletuskirjas selgelt välja, millised ettevõtted võivad kuuluda neljanda, viienda ja kuuenda tarbijarühma hulka.
Maagaasiseaduse plaanitavate muudatustega saab lähemalt tutvuda SIIN.